Contributions of the hydronymic study of Tocantins: from official documents to the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i1p99-114

Keywords:

Hydronymy, Tocantins, Toponymy, Pedagogical proposal

Abstract

In this paper, we present the contributions of the hydronymic study of Tocantins (Brazil) — Araguaia and Tocantins rivers — from official documents to the context of the classroom. As a methodological approach, we present a documentary investigation and a bibliographic survey based on the onomasiological research plan, according to the method of onomastic research. Therefore, the hypotheses established allow us to know the peculiarities of the toponymic names analyzed in this study. The results obtained point out that the study of the rivers of Tocantins from the perspective of toponymy opens the possibility to understand, in an interdisciplinary way, aspects related to the culture, identity, memory, and economy of the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Verônica Ramalho Nunes, Universidade Federal do Tocantins

    Graduada em Letras com habilitação em Português e Inglês e Respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Tocantins em (2012). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Letras Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins (UFT - Campus de Araguaína) (2015); Doutora em Letras: Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (2022) - (UFNT - Campus de Araguaína). Possui experiência na área de Linguística, com ênfase em estudos da Onomástica/Toponímia.

  • Karylleila dos Santos Andrade, Universidade Federal do Tocantins

    Graduação em Letras pela Universidade do Tocantins (1993), mestrado (2000) e doutorado (2006) em Linguística pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professora adjunta do curso de Teatro e do Programa de Pós-Graduação em Letras, Mestrado e Doutorado em Ensino de Língua e Literatura, da Universidade Federal do Tocantins. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase no ensino do Léxico e em Onomástica/Toponímia. Bolsista Produtividade da UFT.

References

ANDRADE, K. S. O lugar nos estudos toponímicos: reflexões. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 585-607, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.25.2.585-607.

BIDERMAN, M. T. C. Léxico, Testemunho de uma cultura. Anais do XIX Congresso Internacional de Linguística e Filologia Românica. Santiago de Compustela. Fundación Pedro Barrié de la Maza, conde de Fenosa, La Coruña: BINATTI, R. Sociolinguística. 2011.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

DICK, M. V. P. A. A Motivação Toponímica e a Realidade Brasileira. São Paulo: Governo do Estado de São Paulo; Edições Arquivo do Estado, 1990.

HOLZER, W. O conceito de lugar na Geografia cultural-humanista: uma contribuição para a Geografia contemporânea. Geografia, Recife, Ano V. n. 10, p. 113-123, 2003. DOI: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2003.v5i10.a13458.

NUNES, V. R. Toponímia e ensino: estudo dos nomes de lugares de origem indígena no livro didático de geografia. 2015, 114 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Língua e Literatura PPGL). Universidade Federal do Tocanitns, Araguaína, 2015.

NUNES, V. R. Estudo hidronímico dos rios Araguaia e Tocantins: software toponímico e suas contribuições para o ensino de língua portuguesa. Tese (Doutorado em Ensino de Língua e Literatura PPGL). Universidade Federal do Tocanitns, Araguaína, 2022.

SANTOS, M. M. Toponímia e interdisciplinaridade: uma proposta de estudo do léxico para turmas do 6º ano do ensino fundamental. 2019, 106 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras – PROFLETRAS) – Centro de Educação, Letras e Artes, Universidade Federal do Acre. Rio Branco, 2019.

TOCANTINS. SEDUC-TO. Secretaria de Educação do Estado do Tocantins. Documento Curricular do Tocantins, 2019. Disponível em: https://www.to.gov.br/seduc/documento-curricular-do-tocantins-educacao-infantil-e-ensino-fundamental/3pxz92xtgb1p. Acesso em: 26 mar. 2023.

TUAN, Y. F. Espaço e lugar. São Paulo: DIFGL, 1979.

TUAN, Y. F. Medo da Cidade. In: TUAN, Y. F. Paisagens do medo. Tradução de Lívia de Oliveira. São Paulo: EdUNESP, 2005, p. 231-275.

TUAN, Y. F. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Tradução de Lívia de Oliveira. Londrina: Eduel, 2012.

ZUANON, Á. C. A. O processo ensino-aprendizagem na perspectiva das relações entre: professor-aluno, aluno-conteúdo e aluno-aluno. Revista Ponto de Vista, Viçosa, v. 3, p. 15-24, 2006.

Published

2023-04-28

How to Cite

NUNES, Verônica Ramalho; ANDRADE, Karylleila dos Santos. Contributions of the hydronymic study of Tocantins: from official documents to the classroom. Linha D’Água, São Paulo, v. 36, n. 1, p. 99–114, 2023. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v36i1p99-114. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/201691.. Acesso em: 20 may. 2024.