Brands, consumption and the feast of artistic capitalism: how Louis Vuitton and Yayoi Kusama sensitize, engage and sell
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2023.208043Keywords:
Brand, Artistic capitalism, Louis Vuitton, Yayoi Kusama, ConsumptionAbstract
Brands have been exploring the potential of the Arts for decades, to sensitize, engage consumers and sell. In artistic capitalism, rather than a simple rapprochement, art and consumption merge underthe sovereignty of seduction and profit. By means of theoretical reflection, documentary research, ethnographic immersion and analysis of the Louis Vuitton Yayoi Kusama campaign, we conclude that art-consumption explorations reached its peak, through digital technologies and the inventiveness of managers who offer surprising emotional consumption experiences, aimed at hedonistic audiences, typical of today’s society.
Downloads
References
ACHUTTI, Luiz Eduardo R. Fotoetnografia da biblioteca Jardim. Porto Alegre: Editora da UFRGS; Tomo, 2004.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BENJAMIM, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibildiade técnica. São Paulo: LP&M, 2018.
CANEVACCI, Massimo. Fetichismos visuais. Corpos erópticos e metrópole comunicacional. São Paulo: Ateliê, 2008.
CASTERÈDE, Jean. O luxo. Os segredos dos produtos mais desejados do mercado. São Paulo: Barcarolla, 2005.
DONDIS, Donis. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
ECO, Umberto. Sobre os espelhos e outros ensaios. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.
FREYRE, Gilberto. Modos de homem & modas de mulher. 2. ed. Rio de Janeiro: Global, 2009.
KUNSCH, Margarida M. Krohling. Planejamento de relações públicas na comunicação integrada. 4. ed. São Paulo: Summus, 2003.
LEMBKE, Anna. Dopamine nation. Finding balance in the Age of Indulgence. New York: Dutton, 2021.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo. Viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. La cultura-mundo. Respuesta a una sociedad desorientada. Barelona: Anagrama, 2010.
LIPOVETSKY, Gilles. Agradar e tocar. Lisboa: Edições 70, 2019.
MORACE, Francesco. Consumo autoral. As gerações como empresas criativas. 2. ed. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2012.
NASCIMENTO, Andrea; PEREZ, Clotilde; OLIVEIRA, Diego; PATRIOTA, Carla. Celebridades, marcas e consumo: quais atributos dos famosos fortalecem um produto no mercado? Signos do Consumo, v. 5, p. 70-87, 2013.
NORMAN, Donald. Design emocional. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.
ORTIZ, Renato. Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense, 2000.
ORTIZ, Renato. O universo do luxo. São Paulo: Alameda, 2019.
PEREZ, Clotilde. Estéticas do consumo a partir do ecossistema publicitário. Revista Observatorio, v. 4, p. 788-812, 2018.
PEREZ, Clotilde. Há limites para o consumo? São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2020.
PEREZ, Clotilde; BAIRON, Sergio. Universos de sentido da população de baixa renda no Brasil: semânticas da estabilidade, da ascensão social e da mobilidade. Matrizes, v. 7, p. 177-190, 2013.
PEREZ, Mirela; PEREZ, Clotilde. Os sentidos e as ritualidades do glamour na moda. In: Perez, Clotilde; Trindade, Eneus (org.). Cultura (i)Material e Rituais de Consumo. 1. ed. São Paulo: ECA-USP, 2021
PEREZ, Clotilde; SIQUEIRA, Raquel. Observatorio de tendências: o uso da metodologia bricolage no estudo de tendências de comportmento e consumo. In: Encontro Brasileiro sobre Pesquisa e Análise de Dados Quantitativos e Qualitativos, 2., Canoas, 2009. Ebook de casos Quanti & Quali. v. 1, p. 194-204. Canoas: Sphinx, 2009.
POMPEU, Bruno; PEREZ, Clotilde. A cena fabulística de Hermés: uma perspectiva semiótica sobre as narrativas da marca. Signos do Consumo, v. 4, p. 384-396, 2012.
RIBEIRO, José da Silva. Métodos e técnicas de investigação em Antropologia. Lisboa: UAB, 2003
SEMPRINI, Andrea. Marche e mondi possibili. Um approccio semiotico al marketing della marca. Milano: FrancoAngeli, 1993.
THOMAS, Dana. Deluxe. How luxury lost its ilustre. London: Penguin, 2007.
TOFLER, Alvin. The third wave. New York: NYU, 1980.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Clotilde Perez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.
How to Cite
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers 310995/2020-5