The Brazilian theater in the chronicles of Lima Barreto (1911-1921)

Authors

  • Paulo Maciel Universidade Federal de Ouro Preto
  • Lilia Moritz Schwarcz Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v19i2p64-85

Keywords:

Lima Barreto, Brazilian theater, Theatrical critic, Brazilian theatrical thought

Abstract

This article aims to present and analyze the Lima Barreto’s set of theatrical chronicles published from 1911 to 1920 on the newspapers and magazines of the Rio de Janeiro. We seek to insert his critique in the context of the Brazilian theatrical thought of the First Republic and, above all, in the debate about the creation of the national theater. This debate generally oscillated between the encouragement of the public power and the private initiative, the average taste of the public and the experts, the conscience of the delay of the Brazilian theater and the desire of the his update, the hierarchy of theatrical genders and the social hierarchy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Paulo Maciel, Universidade Federal de Ouro Preto

    Professor Adjunto do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto.

  • Lilia Moritz Schwarcz, Universidade de São Paulo

    Professora Titular do Departamento de Antropologia da Universidade de São Paulo.

References

ALONSO, A. Flores, votos e balas: o movimento abolicionista brasileiro. São Paulo: Companhia da Letras, 2015.

ASSIS, J. M. M. Crítica Theatral. Rio de Janeiro: W. M. Jackson Inc., 1944.

BARBOSA, F. A. (org.). Lima Barreto: correspondência. São Paulo: Brasiliense, 1956a. Tomo I.

BARBOSA, F. A. (org.). Lima Barreto: correspondência. São Paulo: Brasiliense, 1956b. Tomo II.

BARBOSA, F. A. A vida de Lima Barreto (1881-1922). Rio de Janeiro: José Olympio, 1959.

BARRETO, L. O Theatro Nacional: males, preconceitos e remédios. O Theatro, Rio de Janeiro, ano I, n. 2, p. 10-11, 4 maio 1911a.

BARRETO, L. O Theatro Nacional: males, preconceitos e remédios. O Theatro, Rio de Janeiro, ano I, n. 5, p, 7-8, 25 maio 1911b.

CARVALHO, D. C. “Arte” em tempos de “chirinola”: a proposta de renovação teatral de Coelho Netto (1897-1898). 2009. Dissertação (Mestrado em Teoria e História Literária) – Unicamp, Campinas, 2009.

COSTA, I. C. A comédia desclassificada de Martins Pena. In: COSTA, I. C. Sinta o drama. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 125-155.

FOUCAULT, M. O pensamento do exterior. São Paulo: Princípio, 1990.

FRAGA, E. O simbolismo no teatro brasileiro. [São Paulo]: Art Tec, 1992.

LARA, C. De Pirandello a Piolim: Alcântara Machado e o teatro no modernismo. Rio de Janeiro: Inacen, 1987.

MORETTI, F. A literatura vista de longe. Porto Alegre: Arquipélago, 2008.

PENNA-FRANCA, L. Uma imprensa para o teatro. Clio: revista de pesquisa histórica, Recife, n. 35, p. 24-50, jul.-dez. 2017. DOI: 10.22264/clio.issn2525-5649.2017.35.2.do.02.

RESENDE, B. (org.). Impressões de leitura e outros textos críticos. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2017.

SCHWARCZ, L. M. Lima Barreto: triste visionário. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

SÜSSEKIND, F. O negro como Arlequim: teatro & discriminação. Rio de Janeiro: Achiamé, 1982.

SÜSSEKIND, F. Crítica a vapor: a crônica teatral brasileira da virada do século. In: SÜSSEKIND, F. Papéis colados. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1993. p. 53-90.

Published

2019-12-20

Issue

Section

HISTORY

How to Cite

Maciel, P., & Schwarcz, L. M. (2019). The Brazilian theater in the chronicles of Lima Barreto (1911-1921). Sala Preta, 19(2), 64-85. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v19i2p64-85