Broadening the visible: the logic of sound and color
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i3p214-226Keywords:
Sound, Light, Romeo Castellucci, Scott Gibbons, AtmosphereAbstract
The text by Enrico Pitozzi, professor at the Department of Arts of the University of Bologna, focuses on the relationship between acoustic and visible images in the work of Romeo Castellucci and Socìetas Raffaello Sanzio, in partnership with composer Scott Gibbons. Pitozzi relates the question also to aspects of Gernot Böhme’s theory of atmospheres.
Downloads
References
BARTHES, R. L’ascolto. In: Enciclopedia Einaudi. Torino: Einaudi, 1976.
BÖHME, G. Atmosfere, estasi messe in scena: l’estetica come teoria generale della percezione. Milano: Marinotti, 2010.
GIBBONS, S. Sonicitá diasporiche: Conversazione com Scott Gibbons.[Entrevista concedida a Enrico Pittozi] Enrico Pitozzi. Art’O, [s.l.], n. 16, p. 22, 2005.
GRAZIOLI, C. Luce e sombra: storia, teorie e pratiche dell’illuminazione teatrale. Bari: Laterza, 2008.
GRIFFERO, T. Atmosferologia: estetica degli spazi emozionali. Bari: Laterza, 2010.
GUINEBAULT-SZLAMOWICZ, C.; LARRUE, J.-M.; MERVANT-ROUX, M.-M. (ed.). Le son du Théâtre II: dire l’acoustique. Montreuil: Éditions Theatrales, 2011. (Théâtre/Public, n. 199).
IKONIADOU, E. The rhytmic event: Art, media and the sonic, Cambridge: MIT Press, 2014.
ITTEN, J. Arte del colore: esperienza soggetiva e conoscenza oggetiva come vie per l’arte. Milano: Il Saggiatore, 1965.
KELLEHER, J.; RIDOUT, N.; CASTELLUCCI, C.; GUIDI, C.; CASTELLUCCI, R. The Theatre of Societas Raffaelllo Sanzio. London: Routledeg 2007.
JANKÉLÉVITCH, V. Il non-so-che e il quasi-niente. Genova: Marietti, 1987.
JANKÉLEVITCH, V.; BERLOWITZ, B. Da qualche parte nell’incompiuto. Torino: Einaudi, 2012.
LARRUE, J.-M.; MERVANT-ROUX, M.-M. (ed.). Le son du Théâtre I: le passé audible. Montreuil: Éditions Theatrales, 2010. (Théâtre/Public, n. 197).
LOCKWOOD, A. Sound explorations: Windows into the physicality of sound. Leonardo Music Journal, Cambridge, v. 19, p. 44-45, 2009.
NANCY, J.-L. All’ascolto. Milano: Rafaello Cortina Editore, 2004.
PITOZZI, E.; SACCHI, A. Itinera: trajectoire de la forme Tragedia Endogonidia. Arles: Actes Sud, 2008.
PITOZZI, E. At the edges of sound, na image surfaces: acoustic anatomy/Ai bordi del suono affiora l’immagine: anatomia acústica. In: CASTELLUCCI, R.. Unheard. Mantova: Corraini, 2014. p. 6-7.
REGGIO, M. C. Ipotesi di um ascolto trágico: la Tragedia Endogonodia della Socìetas Raffaello Sanzio. In: VALENTINI, V. (ed.). Dramaturgie sonore. Roma: Bulzoni, 2012.
SACCHI, A. Il poso de re: estetiche dela regia teatrale nel modernismo e nel contemporaneo. Roma: Bulzoni, 2012.
SMOJE, D. L’udibile e l’inudibile. In: NATIEZ, J. J.; BARONI, M. (ed.). Enciclopedia della Musica: le avanguardie musicali del Novecento. Torino: Einaudi, 2001. v. 3, p. 201-233.
SZENDY, P. Écoute, une histoire de nos oreilles. Paris: Minuit, 2001.
WITTGENSTEIN, L. Osservazioni sui colori: una grammatica del vedere. Torino: Einaudi, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cynthia Gusmão, Enrico Pitozzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.