Community artistic practices as promoters of knowledge-emancipation
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i1p135-158Keywords:
Community artistic practices, Theatre in community, Knowledge-emancipation, Decolonial theory, Epistemologies of the SouthAbstract
This study aims to explore the potential of community artistic practices (CAP) as counter-hegemonic possibilities of socialization and world-making offered by the performing arts. This study will try to understand how CAP can offer an alternative to conventional ways of constructing knowledge and making art as they bring together the necessary conditions for the formation of knowledge-emancipation. For this, concepts of decolonial theory/pedagogy and Epistemologies of the South will be used as theoretical foundation.
Downloads
References
ACHINTE, A. A. (org.). Texiendo textos y saberes: Cinco hilos para pensar los estudios culturales. Cauca: Editorial Universidad del Cauca, 2006.
ADAME, D. Teatro comunitário do século XXI para o reencantamiento do mundo. In: CRUZ, H.; BEZELGA, I.; RODRIGUES, P. S. (ed.). Práticas Artísticas Comunitárias. Porto: PELE; CHAIA; FCT, 2017. p. 27-53.
BOAL, A. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. São Paulo: Cosac Naify, 2008.
BORDA, O. F. Una sociología sentipensante para América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2015.
BOURRIAUD, N. Estética Relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2008.
BROOK, P. O Espaço Vazio. Lisboa: Orfeu Negro, 2008.
CABALLERO, I. D. Cenários liminares: teatralidades. performances e política. Uberlândia: EDUFU, 2011.
COELHO, T. Dicionário crítico de política cultural: cultura e imaginário. São Paulo: Iluminuras, 1997.
CRUZ, H. Arte e Comunidade. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2015.
CRUZ, H. Práticas Artísticas e Participação Política. 2a. ed. Lisboa: Edições Colibri, 2021.
DESGRANGES, F. A pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Editora Hucitec, 2006.
GROTOWSKI, J. Para um Teatro Pobre. 3a. ed. Brasília, DF: Editora Dulcina, 2013.
NOGUEIRA, M. P. A Opção pelo Teatro em Comunidades: alternativas de pesquisa. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 10, p. 127-136, 2018. DOI: 10.5965/1414573101102008127.
OLIVEIRA, W. de. Teatro em comunidade na zona de contato: reinventando a práxis. Sala Preta, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 137-149, 2019. DOI: 10.11606/issn.2238-3867.v19i2p137-149.
PRATT, M. L. Os olhos do império: relatos de viagem e transculturação. Bauru: EDUSC, 1999.
PUPO, M. L.; VELOSO, V. Ação Cultural e Ação Artística: territórios movediços. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 10, n. 2, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/96342. Acesso em: 16 out. 2023.
QUIJANO, A. Colonialidade, poder, globalização e democracia. Revista Novos Rumos, Marília, n. 37, p. 4-28, 2002. DOI: 10.36311/0102-5864.17.v0n37.2192.
SANTOS, A. dos S. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/ PISEAGRAMA, 2023.
SANTOS, B. de S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experência. 4ª . ed. São Paulo: Cortez, 2002.
SANTOS, B. de S. O Fim do Império Cognitivo: A Afirmação das Epistemologias do Sul. 2a. ed. Coimbra: Almedina, 2020.
SANTOS, B. de S. A Gramática do Tempo: Para uma nova Cultura Política. Coimbra: Edições 70, 2022.
SILVA, A. F. Epistemologias Decoloniais e saberes em trânsito na pesquisa teatral contemporânea. Revista Rascunhos – Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, Uberlândia, v. 9, n. 2, p. 1-11, 2022. DOI: 10.14393/issn2358-3703.v10n1a2022-01.
STIEGLER, B. Manifeste 2010. Ars Industrialis: association internationale pour une politique industrielle des technologies de l’esprit, 2010. Disponível em: https://arsindustrialis.org/manifeste-2010. Acesso em: 28 out. 2023.
STIEGLER, B. Da miséria simbólica: I. A era hiperindustrial. Lisboa: Orfeu Negro, 2018.
TOLEDO, M. S. Teatro como instrumento de transformação social: as oficinas do grupo Ói Nóis Aqui Traveiz. MORINGA – Artes do Espetáculo, João Pessoa, v. 13, n. 2, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/moringa/article/view/65093. Acesso em: 16 out. 2023.
TURNER, V. Do ritual ao teatro: a seriedade humana de brincar. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2015.
WALSH, C. (ed.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir – Tomo I. Quito: Abya-Yala, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daniela Mota Silva, José Eduardo Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.