Politic body, dream body, world body: scenic insurgencies from South America
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i1p159-186Keywords:
Yuyachkani, Oficcina Multimédia, Las Yeguas del Apocalipsis, Latin America theater, Territories and borders of the sceneAbstract
This study aims to investigate and reconstruct scenic elements expressed in some of the works by Pedro Lemebel and Francisco Casas from the duo Las Yeguas del Apocalipsis (1987-1997) from Santiago/Chile, by Ione de Medeiros from Grupo Oficcina Multimédia (1977) from Belo Horizonte/Brazil, and by Ana Correa from the Yuyachkani Cultural Group (1971) from Lima/Peru. These referenced creations inhabiting the brief critical-reflective path this study will follow constitute ways of training and of the life of master artists who create, imagine, and share their creations in contexts of oppression and crisis in South America. The composition of this study emerges from the practice of artistic thinking to identify, investigate, reflect, and characterize the conceptual elements that structure and define the notions of politic body, dream body, and world body.
Downloads
References
BIANCHI, S. Lemebel de reojo. Revista Casa de las Américas, La Habana, n. 295, p. 106-120, 2019.
CENTRO DE ARTES HIDALGO. 50 años del Grupo Yuyachkani: Facebook, 29 mar. 2021. Disponível em: https://fb.watch/hPPn6bQxlv/. Acesso em: 12 set. 2023.
CORREA, A.; YOUNG, K.; ZUBIATE, M. Interview with Ana Correa (Grupo Cultural Yuyachkani). New York, 2002. Disponível em: https://sites.dlib.nyu.edu/hidvl/95x69pcm. Acesso em: 22 nov. 2022.
GAJARDO, A. La cultura mariposa. La Época, Sección Cultura, 2 de junio de 1995. In: LEÓN, G. Lemebel oral: 20 años de entrevistas – 1994-2014. Buenos Aires: Mansalva, 2018. p. 2-30.
GALENDE, F. Filtraciones II: conversaciones sobre arte en Chile (de los 80’s a los 90’s). Santiago de Chile: Editorial Arcis, 2009.HARAWAY, D. J. Seguir con el problema: generar parentesco con el Chthuluceno. Tradução: Helen Torres. Bilbao: Edición Consonni, 2019.
JEFTANOVIC, A. Entrevista a Pedro Lemebel: el cronista de los márgenes. Lucero, Berkeley, v. 11, n. 1, p. 74-78, 2000. Disponível em: https://escholarship.org/uc/item/89d1v7rw. Acesso em: 20 nov. 2020.
LIRA, J. A; MEJÍA, M. H. Diccionario quechua-castellano, castellano-quechua. Lima: Universidad Ricardo Palma, Editorial Universitaria, 2008.
LLEDÓ, M. J. Trajetórias cercanas. Revista E, São Paulo, n. 6, p. 16-22, 2022.
MEDEIROS, I. Entrevista com Ione de Medeiros. Zoom. 1 fev. 2022. Disponível em: https://youtu.be/oTi4TCJM0LI. Acesso em: 12 set. 2023.
MEDEIROS, I. Entrevista sobre o MAAV. Não publicada. 2019.
OFICCINA MULTIMÉDIA. O Grupo Oficcina Multimédia. [S.l.]: 2012. Disponível em: https://oficcinamultimedia.com.br/v2/o-grupo-oficcina-multimedia/#. Acesso em: 8 set. 2023.
PEREIRA, Fabrício Trindade. Liturgia Efêmero – Tiradentes em Cena 2022. Belo Horizonte, 2022. Disponível em: https://acaocenicaefemero.tumblr.com/. Acesso em: 07 de set. de 2023.
RIBEIRO, S. O oráculo da noite: a história e a ciência do sonho. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
ROBLES, V. H. Vamos a andar. In: HUGO, V.H. Bandera Hueca. Santiago, 2009. Disponível em: http://banderahueca.blogspot.com/. Acesso em: 2 nov. 2020.
TRINDADE, F. Sessão de lembrança com Estevão Machado. Youtube, 26 jan. 2023. Disponível em: https://youtu.be/bdbD3CnYOU8. Acesso em: 12 set. 2023.
VADILLO, D. H. A. Una comprensión andina del cuerpo. Lima: Multigrafik Ediciones, 2019.
YEGUAS DEL APOCALIPSIS. Que no muera el sexo bajo los puentes. Revista Trauko, Santiago, n. 16, p. 19, 1989. Disponível em: http://www.yeguasdelapocalipsis.cl/1989-que-no-muera-el-sexo-bajo-los-puentes/. Acesso em: 12 de set. de 2023.
ZAPATA, M. R. O teatro e nossa América. Tradução: Léo Kildare Louback. Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 22, p. 259-266, 2014. DOI: 10.5965/1414573101222014259.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fabrício Trindade Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.