Fashion perception on Instagram: analysis of Camila Coutinho and Garotas Estúpidas profiles
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2023.213488Keywords:
Fashion, Instagram, Camila Coutinho, Stupid GirlsAbstract
With social networks, we can see the strengthening of the presence of digital influencers and the new forms of consumption of fashion information they leverage. This study seeks to investigate the public’s perception of fashion based on the presence of these figures and find evidence of their influence in the process of construction of subjectivities. To this end, this study uses content analysis to investigate comments on the Instagram profile of Camila Coutinho, one of the main fashion digital influencers in Brazil, and on her page Garotas Estúpidas, which originates from the fashion blog she created in 2006. Results show that digital influencers and their personalism sometimes fail to contribute to spreading the deep discussion about fashion as a reflexive system and way of positioning oneself in the world in the digital environment.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARTHES, Roland. Inéditos. Imagem e Moda. v. 3.São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Tradução Daniela Kern; Guilherme. F. Teixeira. São Paulo: Edusp; Porto Alegre, RS: Zouk, 2007.
CANCLINI, Néstor G. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1995.
CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. Tradução Cristina Coimbra. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2006.
ELMAN, Débora. Jornalismo e estilo de vida: o discurso da revista Vogue. 2008. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Informação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
HERSCOVITZ, Heloisa Golbspan. Análise de conteúdo em jornalismo. In: LAGO, Cláudia.; BENETTI, Marcia. Metodologia de pesquisa em jornalismo. Petrópolis: Vozes, 2007.
HINERASKY, Daniela Aline. Sou bela, consumo e falo de mim: a invasão das ego-bloggers. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 25., Fortaleza, 2012. Anais... Fortaleza: Intercom, 2012.
JOFFILY, Ruth. O jornalismo e produção de moda. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1991.
KARHAWI, Issaaf. Influenciadores digitais: conceitos e práticas em discussão. Revista Comunicare, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 46-61, jun. 2017.
KNOPP, Glauco da Costa. A influência da mídia e da indústria da beleza na cultura de corpolatria e na moral da aparência na sociedade contemporânea. In: ENCONTRO DE ESTUDOS MULTIDISCIPLINARES EM CULTURA, 4., Salvador, 2008. Anais... Salvador: Enecult, 2008.
LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX. 9. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.
RECUERO, Raquel. Hipertexto cooperativo: uma análise da escrita coletiva a partir dos blogs e da Wikipédia. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 22, dez. 2003.
SCALZO, Marília. Jornalismo de revista. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Raíssa Nascimento Silva Zogbi, Juliana Doretto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Declaro a total e irrestrita cessão de direitos autorais sobre o texto enviado para publicação na Rumores – Revista Online de Comunicação, Linguagem e Mídias. Entendo que o conteúdo do artigo é de minha inteira responsabilidade, inclusive cabendo a mim a apresentação de permissão para uso de imagens, ilustrações, tabelas, gráficos de terceiros que, porventura, venham a integrá-lo.