Taking matters into one’s own camera: surveillance images and participatory culture in media

Authors

  • Felipe da Silva Polydoro Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2023.217521

Keywords:

Visual culture, Participatory surveillance, Police journalism, Cidade Alerta, Brasil Urgente

Abstract

This paper discusses the widespread phenomenon of participatory surveillance in media, taking police journalism products a research object. In the four decades analyzed here, the emphasis on audience engagement has shifted from repressive discipline to the generation of private agents of justice. We focus here on Gil Gomes’ radio program (1977-88), the TV show Linha Direta (1999-2007), and the TV news Cidade Alerta and Brasil Urgente (2020-2023). Recent productions use a variety of amateur images to construct a homogeneous police gaze which simultaneously transfers security functions to the private viewer and intensifies the imaginary of fear that sustains surveillance necropolitics. We also identified a growing overflow in the role and social place of three actors: the media, the audience, and justice institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Felipe da Silva Polydoro, Universidade de Brasília

    Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais da ECA/USP professor na Universidade de Brasília (UnB).

References

BATISTA, N. Mídia e sistema penal no capitalismo tardio. Biblioteca Online de Ciências da Comunicação, Covilhã, 2002. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/batista-nilo-midia-sistema-penal.pdf. Acesso em: 16 nov. 2023.

BRUNO, F. Controle, flagrante e prazer: regimes escópicos e atencionais da vigilância nas cidades. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 37, p. 45-53, 2008.

COSTA, M. T. P. O programa Gil Gomes: a justiça em ondas médias. Campinas: Unicamp, 1992.

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

DELEUZE, G. Post-scriptum sobre as sociedades de controle. In: DELEUZE, Gilles (Org.). Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.

DOYLE, A. An alternative current in surveillance and control: broadcasting surveillance footage of crimes. In: HAGGERTY, K.; ERICSON, R. (Orgs.). The New Politics of Surveillance and Visibility. Toronto: University of Toronto Press, 2006.

FELDMAN, A. On the actuarial gaze: from 9/11 to Abu Ghraib. Cultural Studies, Londres, v. 19, n. 2, p. 203-226, 2005.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1987.

LOPES, M. I. V. A rádio dos pobres. São Paulo: Loyola, 1988.

MBEMBE, A. Necropolítica. Revista Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, n. 32, p. 123-151, 2016.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.

MENDONÇA, K. Discurso e mídia: de tramas, imagens e sentidos, um estudo do Linha Direta. 2001. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2001.

MIRZOEFF, N. The appearance of black lives matter. Miami: Name, 2017.

NEVES, B. B. Da câmera no barraco à rede nacional: o evento da Favela Naval. 2000. 270 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2000.

NICHOLS, B. The trials and tribulations of Rodney King. In: NICHOLS, B. (Org.). Blurred boundaries: questions of meaning in contemporary culture. Bloomington: Indiana University Press, 1994.

POLYDORO, F. S. Vídeos amadores de acontecimentos: realismo, evidência e política na cultura visual contemporânea. 2016. 176 f. Tese (Doutorado em Meios e Processos Audiovisuais) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

POLYDORO, F. S. Memórias de uma catástrofe em andamento: testemunhos em vídeo de violência policial na periferia. Devires, Belo Horizonte, v. 14, p. 255-283, 2017.

POLYDORO, F. S. Vídeo amador, impacto público e novos regimes de visibilidade. Significação, São Paulo, v. 47, p. 184-201, 2020.

RICHARDSON, A. Bearing Witness While Black: African Americans, Smartphones, and the New Protest #Journalism. Nova York: Oxford University Press, 2020.

RONDELLI, E. Media, representações sociais da violência, de criminalidade e ações políticas. Comunicação & Política, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 97-108, 1995.

SIBILIA, P. O show do eu: a intimidade como espetáculo. 2. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2016.

ZIMMERMANN, P. R. Reel families: a social history of amateur film. Bloomington: Indiana University Press, 1995.

Published

2023-12-29

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Taking matters into one’s own camera: surveillance images and participatory culture in media. RuMoRes, [S. l.], v. 17, n. 34, p. 136–157, 2023. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2023.217521. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/Rumores/article/view/217521.. Acesso em: 11 may. 2024.