Demands for diversity as a criteria for media critique and/or critiques in media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2023.213448

Keywords:

Media critique, Identity, Diversity, Recognition

Abstract

The question of how to develop media critique and/or critiques in media in a scenario of new modes of circulation and appropriation has been made more urgent due to the acceleration of processes of mediatization. In this context, media critique and/or critiques in media have increasingly revolved around debates on the recognition of so-called minorities’ identities and differences. This study reflects on how media critique and/or critiques in media can be developed with these demands as a parameter. We contextualize these new modes of circulation and appropriation of the media and seek to investigate how recognition and identity gain importance for media critique and/or critiques in media, bringing as a corpus of analysis a social actor and his media explanations. At the end of our journey, we suggest methodological possibilities that may properly align with these (not so) new social demands.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maressa de Carvalho Basso, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

    Docente no curso de Publicidade e Propaganda da PUC Minas Poços de Caldas, mestre em Imagem e Som pela UFSCar, doutoranda em Meios e Processos Audiovisuais pela ECA-USP, integrante do MidiAto -Grupo de Estudos de Linguagem: Práticas Midiáticas.

  • Natalia Engler Prudencio, Universidade de São Paulo

    Jornalista formada pela ECA-USP, mestre em Meios e Processos Audiovisuais pela ECA-USP, integrante do MidiAto - Grupo de Estudos de Linguagem: Práticas Midiáticas.

References

BACCEGA, M. A. “O consumo no campo comunicação/educação: importância para cidadania”. In: ROCHA, R. M.; CASAQUI, V. Estéticas midiáticas e narrativas do consumo. Porto Alegre: Sulina, 2012, p. 248-268.

BANET-WEISER, Sarah. Empowered: Popular Feminism and Popular Misogyny. Durham e Londres: Duke University Press, 2018. E-book.

BUCCI, Eugênio. A superindústria do imaginário. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

BUCHER, Taina. “Want to be on the top? Algorithmic power and the threat of invisibility on Facebook”. New Media and Society, [S. l.], v. 14, n. 7, p. 1164-1180, 2012.

CARRERA, Fernanda. “Roleta interseccional: proposta metodológica para análises em Comunicação”. E-Compós, São Paulo, set. 2020.

D’ANDRÉA, Carlos. Pesquisando plataformas online: conceitos e métodos. Salvador: Edufba, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/32043. Acesso em: 18 jun. 2023.

FRASER, Nancy. “Da redistribuição ao reconhecimento? Dilemas da justiça numa era ‘pós-socialista’”. Cadernos de Campo, São Paulo, n. 14-15, p. 231-239, 2006.

FRASER, Nancy. “Reenquadrando a justiça em um mundo globalizado”. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, [S.l.], n. 77, p. 11-39, 2009.

GILL, Rosalind. Gender and the media. Cambridge: Polity, 2007. E-book.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio : Apicuri, 2016.

HONNETH, Axel. “Redistribution as Recognition: A Response to Nancy Fraser”. In: HONNETH, Axel; FRASER, Nancy. Redistribution or Recognition? Londres: Verso, 2003. p. 110-197.

HOOKS, bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2019.

JENKINS, Henry; GREEN, Joshua; FORD, Sam. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014. 408 p.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: Comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.

MINTZ, André Goes. “Midiatização e plataformização”. Novos Olhares, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 98-109, 2019.

MULVEY, Laura. “Unmasking the Gaze: Feminist Film Theory, History, and Film Studies”. In: CALLAHAM, Vicki (Org.). Reclaiming the Archive: Feminism and Film History. Detroit: Wayne State University Press, 2010. p. 17-31.

ONU. A inclusão de Pessoas LGBTI+ no mundo do trabalho. São Paulo: ONU Mulheres Brasil, 2022. Disponível em: https://www.onumulheres.org.br/wp-content/uploads/2022/03/UA_TODXS10_Final-PORT.pdf. Acesso em: 18 jun. 2023.

PAGANOTTI, Ivan; SOARES, Rosana de Lima. “A meta para a crítica da/na mídia em abordagens metacríticas”. MATRIZes, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 131-153, 2019.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. 2. ed. São Paulo: EXO Experimental Org., 2009.

ROMANINI, Anderson Vinicius; LIMA, Renata Lipia. “A interpretação da cultura através dos dados: o big data a partir da epistemologia do sul”. Revista Extraprensa, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 7-22, 2018.

SERELLE, Marcio. “Reconhecimento como categoria de crítica cultural”. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 16, n. 1, p. 11-20, 2019.

SILVERSTONE, R. “Complicity and collusion in the mediation of everyday life”. New Literary History, [S.l.], v. 33, n. 4, 2002.

SILVA, Gislene da; SOARES, Rosana de Lima. “Lugares da crítica na cultura midiática”. Comunicação Mídia e Consumo, São Paulo, v. 13, n. 37, p. 9, 2016.

ZILLER, Joana; BARRETOS, Dayane; XAVIER, Kellen; HOKI, Leíner. “Sapatão+: lesbianidades negras, gordas, mais velhas e com deficiência nas plataformas de mídias sociais”. Fronteiras: Estudos Midiáticos, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 99-113, 2022. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/23972. Acesso em: 18 jun. 2023.

Published

2023-09-11

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Demands for diversity as a criteria for media critique and/or critiques in media. RuMoRes, [S. l.], v. 17, n. 33, p. 139–152, 2023. DOI: 10.11606/issn.1982-677X.rum.2023.213448. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/Rumores/article/view/213448.. Acesso em: 27 may. 2024.