Canon(s), Globalization and Art Historiography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.186741

Keywords:

Canon, Global Art History, Art Historiography in Brazil

Abstract

The text turns to the notion of canon, in order to problematize the historiographical narrative of art and the theoretical-methodological impasses in face of the existence and consolidation of other histories/stories on the margins or incorporated into this narrative. When approaching the discussion at an international level, with the West as the articulator of such questioning, its objective is to confront these points with the study of the historiography of Art in Brazil. At first, the term “canon” is submitted to a review, to then relate it to the “Global Art History” and, finally, to raise some points to be considered in a Brazil perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ivair Reinaldim, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brazil

    Ivair Reinaldim é Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGAV-UFRJ). Docente do Departamento de História e Teoria da Arte e do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro – EBA-UFRJ. Desenvolve pesquisas na área de historiografia, teoria e crítica da arte, estudos curatoriais e história das exposições.

References

BELTING, Hans. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

BOUDON-MACHUEL, Marion. Porque «a história da arte no Brasil»?. Perspective, l'Institut national d'histoire de l'art (INHA), Paris, vol. 2, 2013. Disponível em: http://perspective.revues.org/3930. Acesso em: 20 abr. 2021.

CARDOSO, R. A história da arte e outras histórias. Cultura Visual, n. 12, Salvador, EDUFBA, out. 2009, pp. 105-113. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index. php/rcvisual/article/viewFile/3393/2680. Acesso em: 10 mar. 2021.

DANTO, Arthur C. Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Odysseus: Edusp, 2006.

ELKINS, James. Art History as a Global Discipline. In ELKINS, James. Is Art History Global? Nova York: Routledge, 2006, pp. 3-23.

HARRIS, Jonathan. Art History and the Global Challenge: A Critical Perspective. Artl@s Bulletin, vol. 6, n. 1, 2017, pp. 26-31. Disponível em: https://docs.lib.purdue.edu/artlas/vol6/iss1/5/. Acesso em: 14 abr. 2021.

HERKENHOFF, Paulo. Brasil/Brasis [1997]. In BASBAUM, Ricardo (org.). Arte contemporânea brasileira: texturas, dicções, ficções, estratégias. Rio de Janeiro. Rios Ambiciosos, 2001, pp. 359-370.

LANGFELD, Gregor. The Canon in Art History: Concepts and Approaches. Journal of Art Historiography, n. 19, dec. 2018, pp. 1-18. Disponível em: https://arthistoriography.files.wordpress.com/2018/11/langfeld.pdf. Acesso em: 14 abr. 2021.

MARQUES, Luiz; MATTOS, Claudia; ZIELINSKY, Mônica; CONDURU, Roberto. Existe uma arte brasileira?. Perspective, INHA, Paris, vol. 2, 2013. Disponível em: http://perspective.revues.org/5543. Acesso em: 20 abr. 2021.

MIGNOLO, Walter D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 32, n. 94, jul. 2007, pp. 1-18. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/ nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 14 mai. 2021.

SALOMON, Nanette. The Art Historical Canon: Sins of Omission [1991]. In PREZIOSI, Donald (ed.). The Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford: Oxford University Press, 1998, pp. 344-355.

Published

2021-11-29

How to Cite