Lev Vygotsky and Pierre Bourdieu: the power of language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p7-25

Keywords:

Vygotsky, Bourdieu, Language, Symbolic mediation

Abstract

This paper analyzes some theoretical convergences between two major authors in the human sciences, Lev Vygotsky and Pierre Bourdieu, to stablish a dialogue between their theories around the role of the social mediation of language in identity construction. Despite distinguished works in different disciplinary fields, developed in specific historical configurations and with different theoretical purposes, both have woven a conceptual framework capable of unraveling the construction of human objectivity and subjectivity based on language. We first present a brief biography of the authors and their specificities of thought to, then, support the hypothesis of their complementarity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria da Graça Jacintho Setton, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

  • Teresa Cristina Rego, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

  • Wellington de Carvalho Pereira, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Mestre em Sociologia da Educação – Faculdade de Educação – Universidade de São Paulo

References

BERGER, P.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 1983.

BERGER, P. BERGER, B. O que é uma instituição social. In: FORACCHI. M.; MARTINS, J. S. (org.). Sociologia e sociedade. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1978.

BOURDIEU, P. Un art Moyen: essai sur les usages sociaux de la photographie. Paris, Les éditions de minuit. 1965.

BOURDIEU, P. Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

BOURDIEU, P. O Poder Simbólico. Lisboa: Difel, 1989.

BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 1990.

BOURDIEU, P. Razões Práticas: sobre as teorias da ação. São Paulo: Papirus, 1996.

BOURDIEU, P. Meditações pascalianas. Oeiras: Celta, 1998.

BOURDIEU, P. A economia das trocas linguísticas. São Paulo, EDUSP, 1998.

BOURDIEU, P. El baile de los soltero: – la crisis de la sociedad campesina en el Bearne. 10 ed. Barcelona: Anagrama, 2002.

BOURDIEU, P. Esboço de uma auto-análise. São Paulo, Companhia das Letras, 2005.

BOURDIEU, P. A Distinção: crítica social do julgamento. 10. ed. São Paulo: Zouk; Edusp, 2007.

BOURDIEU, P.; DARBEL, A. O amor pela arte. São Paulo: Zouk, 2003.

DURKHEIM, E. As regras do método sociológico. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1978.

FABIANI, J. L. Pierre Bourdieu: un struturalisme héroïque. 10. ed. Paris: Seuil, 2016.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Livraria Editora Ciências Humanas, 1979.

MAUSS, M. Ensaio sobre a dádiva: forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. Sociologia e antropologia. v. 2. São Paulo: EPU/Edusp, 1974.

MORATO, E. M. Vigotski e a perspectiva enunciativa da relação entre linguagem, cognição e mundo social. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXI, nº 71, 2000.

OLIVEIRA, M. K. de. Vigotski: alguns equívocos na interpretação de seu pensamento. Cadernos de Pesquisa, Campinas, n. 81, p. 67-74, 1992.

ORTIZ, Renato. Introdução: A procura de uma sociologia da prática. In: ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983. Coleção Grandes Cientistas Sociais.

PINO, A. S. O social e o cultural na obra de Vigotski. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXI, n. 71, 2000.

PINO, A. S. O conceito de mediação semiótica em Vygotsky e seu papel na explicação do psiquismo humano. Cadernos Cedes, Campinas, ano XX, n. 24, p. 38-59, 2000.

PINO, A. S. As marcas do humano: as origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo: Cortez, 2005.

RIBEIRO, E. S. Um estudo sobre o símbolo, com base na semiótica de Peirce. Estudos Semióticos, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 46-53, 2010.

ROSSI, T. M. de Freitas. O conceito de internalização em Vygotsky: algumas aproximações teóricas desde a semiótica peirceana. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 6., São Cristóvão, 20 a 22 de setembro de 2012.

SETTON, M. G. J. A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: uma leitura contemporânea. In: Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 20, p. 60-70, 2002.

SETTON, M. G. J. Marcel Mauss e Norbert Elias: notas para uma aproximação epistemológica. In: Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 122, p. 195-210, 2013.

SETTON, M. G. J. Socialização e Cultura: ensaio teóricos. São Paulo: AnnaBlume, 2013.

SETTON, M. G. J. Socialização de habitus: um diálogo entre Norbert Elias e Pierre Bourdieu. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, e230072, 2018.

SILVA, C; BASTIANI, C.; OLIVEIRA, L. R., Análise do preconceito linguístico como violência simbólica: o ensino de gramática e o silenciamento do sujeito no contexto escolar. Entreletras, Araguaína, v. 5, n. 2, p. 121-123, 2014.

SMOLKA, A. L. B. Linguagem e conhecimento na sala de aula: modos de inscrição das práticas cotidianas na memória coletiva e individual. In: Encontro sobre Linguagem, Cultura e Cognição. Anais… UFMG/FE-UNICAMP, 1997.

SMOLKA, A. L. B. O (im)próprio e o (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Caderno Cedes, Campinas, ano XX, n. 50, p. 26-40, 2000.

SMOLKA, A. L. B. Palavras e gestos, práticas e sentidos: considerações sobre as relações de ensino. In: COLE: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 15., Campinas, julho 2005.

SMOLKA, A. L. B. Ensinar e significar: as relações de ensino em questão. Ou das (não) coincidências nas relações de ensino. In: SMOLKA, Ana Luiza Bustamante; NOGUEIRA, Ana Lúcia Horta. (org.). Questões de desenvolvimento humano: práticas e sentidos. Campinas: Mercado de Letras. 2010.

SOUZA, V.; ARRUDA, P. Contribuições de Vigotski para a compreensão do psiquismo. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 30, n. 3, p. 355-365, 2013.

TEIXEIRA, S. R. S. A educação em Vigotski: a prática a caminho da liberdade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 47, e116921, 2022.

TOASSA, G. Vigotski: notas para uma psicologia geral e concreta das emoções/afetos. Cadernos Espinosanos, São Paulo, n. 30, p. 46-66, 2014.

VAN DER VEER, R; VALSINER, J. Vygotsky, uma síntese. 2. ed. São Paulo: Loyola, 1998.

VIGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Tomo I. Madrid: Aprendizaje Visor y Ministerio de Educación y Ciencia, 1991.

VIGOTSKI, L. S. Manuscrito de 1929. (Introdução de A. A. Puzirei). Educação & Sociedade, ano XXI, n. 71, 2000.

Published

2023-06-30

How to Cite

Setton, M. da G. J., Rego, T. C., & Pereira, W. de C. (2023). Lev Vygotsky and Pierre Bourdieu: the power of language. Comunicação & Educação, 28(1), 7-25. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p7-25