Semiotic considerations on the use of digital technology in classrooms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.159675

Keywords:

Digital technology, Veridiction, Digital literacy, Discourse on the internet, Discursive Semiotics

Abstract

This article starts from the prescription of uses to digital technology in the classrooms that is found in Brazilian official educational documents (Parâmetros Curriculares Nacionais, PCN, and Base Nacional Comum Curricular, BNCC) and aims to reflect on how semiotic concepts can help better elaborate these uses. They are problematized on the establishment of truth in discourse (Greimas, 2016) and the effects of exacerbated discours on the internet (Barros, 2011, 2016). It recurs to Hannah Arendt (2014) on her reflections on the presentation of the world to educatees, in order to allow them to establish their perception of the world, both physical and digital, from what is presented. Our objective is to point to ways of reflection for technology to be used, created and better understood, with ethics, reflection and critical thinking, as asked by the BNCC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Carolina Cortez Noronha, Universidade de São Paulo

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Semiótica e Linguística geral da Faculdade de Ciências e Letras, da Universidade de São Paulo (USP), SP, Brasil.

References

ARENDT, Hannah. A crise da educação. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2014 [1954].
BARROS, Diana Luz Pessoa de. A construção discursiva dos discursos intolerantes. In: BARROS, Diana Luz Pessoa de. (org.) Preconceito e intolerância. Construções linguístico-discursivas. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2011. p. 255-270.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Estudos discursivos da intolerância: o ator da enunciação excessivo. Caderno de Estudos Linguísticos, v. 58, n. 1. Campinas, 2016. p. 7-24. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8646151 . Acesso em: 04/11/2019.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: abril de 2019.
CRUZ, Dilson Ferreira da. Algumas considerações sobre o crer e o saber. Estudos Semióticos, n. 4. São Paulo, 2008.
GREIMAS, Algirdas Julien. O crer e o saber: um único universo cognitivo. In: GREIMAS, Algirdas Julien. Sobre o Sentido II. Trad. de Dilson Ferreira da Cruz. São Paulo: Nankin: Edusp, 2014. p. 127-146.
GREIMAS, Algirdas J.; COURTÉS, Joseph. Dicionário de Semiótica. São Paulo: Cultrix, 2008 [1979].
LOPES, Ivã Carlos; BEIVIDAS, Waldir. Argumentação e Persuasão. Tensão entre crer e saber em “Famigerado”, de Guimarães Rosa. Alfa, v. 53, n. 2. São Paulo, 2009, p. 443-455. Disponível em : https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/ 2125/1743. Acesso: 04/11/2019.

Published

2019-12-23

How to Cite

Noronha, A. C. C. (2019). Semiotic considerations on the use of digital technology in classrooms. Estudos Semióticos, 15(2), 280-291. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.159675