Some reflections about the role of linguistic and discursive studies in teaching and learning in school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.165195

Keywords:

Discursive and linguistic studies, Discursive semiotics, Teaching/learning at school, Prejudicial and hateful speeches, Fake and untrue speeches, Reading internet texts

Abstract

In this paper we discuss the role of linguistic and discursive studies, particularly the study of discursive semiotics, in teaching and learning practices. We show that some of the knowledge developed in discursive semiotics about intolerance in and of language, about the constitution of acceptance speeches, contrary to prejudicial and hateful ones, and mainly discourses about the truth and lie in texts is a good path to deal with these matters in schools. The main reason for this is that, in order for there to be acceptance of social differences, in order for social and discursive change to have great impact, in order for children and teen to learn how to read internet text and discern the lie behind most of them, it is paramount that this body of knowledge lead to critical thinking, because, without schools, expected discursive and social changes simply do not happen or do not have the desired impact.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Diana Luz Pessoa de Barros, Universidade de São Paulo e Universidade Presbiteriana Mackenzie

    Professora Titular e Emérita da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP) e do Centro de Comunicação e Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM), São Paulo, SP, Brasil. Bolsista produtividade (Pesquisador 1A) do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

References

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Preconceito e separatismo no discurso: um discurso separatista gaúcho. Organon, 23, 1995. p. 199-204.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Uso de termos estrangeiros no português do Brasil: imagens do outro e de sua língua. In: CORTINA, Arnaldo; MARCHEZAN, Renata Coelho (orgs.). Razões e sensibilidades: a semiótica em foco. Araraquara: Acadêmica, 2004. p. 203-220.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. A identidade intolerante no discurso separatista. Filologia e Linguística Portuguesa, v. 9, 2008a. p. 147-167.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Discurso, indivíduo e sociedade: preconceito e intolerância em relação à linguagem. In: NAVARRO, Pedro (org.). O discurso nos domínios da linguagem e da história. São Carlos, SP: Claraluz, 2008b.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Preconceito e intolerância em gramática do português. In: BARROS, Diana Luz Pessoa de; FIORIN, José Luiz (orgs.) A fabricação dos sentidos. Estudos em homenagem a Izidoro Blikstein. São Paulo: Humanitas, v. 1, 2008c. p. 339-363.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Uma reflexão semiótica sobre a “exterioridade” discursiva. ALFA. Revista de Linguística, 53 (2): 35, 2009. p. 13-64.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. (org.). Preconceito e intolerância. Reflexões linguístico-discursivas. São Paulo: Editora Mackenzie, 2011.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Emoções e paixões nos discursos: perspectiva semiótica. In: BASTOS, Neusa Barbosa (org.). Língua portuguesa. Aspectos linguísticos, culturais e identitários. São Paulo: Educ, 2012. p. 91-105.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Política e intolerância. In: FULANETI, Oriana; BUENO, Alexandre Marcelo (orgs.). Linguagem e política: princípios teórico-discursivos. São Paulo: Contexto, 2013. p. 71- 92.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. A complexidade discursiva na internet. CASA. Cadernos de Semiótica Aplicada, n. 13, 2015. p. 13-31.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. (org.). Margens, periferias, fronteiras: estudos linguístico-discursivos das diversidades e intolerâncias. São Paulo: Editora Mackenzie, 2016a.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Estudos discursivos da intolerância: o ator da enunciação excessivo. Cadernos de Estudos Linguísticos, n. 58, 2016b. p. 7-24.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Intolerância e ensino. In: BASTOS, Neusa Barbosa (org.). Língua portuguesa e lusofonia: história, cultura e sociedade. São Paulo: Educ, 2016c. p. 195-210.
BLIKSTEIN, Izidoro. Indo-europeu, Linguística e ... racismo. Revista da USP, n. 14, 1992. p. 104-110.
BLIKSTEIN, Izidoro. Linguistique, Indo-Européen et Racisme. Cahier International du Centre D’Études et de Documentation de la Fondation Auschiwitz. Bruxelas, 2002. p. 85-98.
DISCINI, Norma. Intertextualidade e conto maravilhoso. São Paulo: Humanitas, 2002.
DISCINI, Norma. O estilo nos textos. São Paulo: Contexto, 2003.
FIORIN, José Luiz. O regime de 1964: discurso e ideologia. São Paulo: Atual, 1988a.
FIORIN, José Luiz. Linguagem e Ideologia. São Paulo: Ática, 1988b.
FIORIN, José Luiz. Algumas considerações sobre o medo e a vergonha. Cruzeiro Semiótico, nº 16, 1992. p. 55-63.
FONTANILLE, Jacques; ZILBERBERG, Claude. Tensão e significação. São Paulo, Discurso/Humanitas, 2001. (original francês de 1998).
GREIMAS, Algirdas Julien. Sobre o sentido: ensaios semióticos. Petrópolis: Vozes, 1975 (original francês de 1970).
GREIMAS, Algirdas Julien. Sobre o sentido II. São Paulo, Nankin, EDUSP, 2014. (original francês de 1983).
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de Semiótica. São Paulo, Contexto, 2008. (original francês de 1979).
HARKOT DE LA TAILLE, Elizabeth. Ensaio semiótico sobre a vergonha. São Paulo: Humanitas, 1999.
LOTMAN, Iúri. Semiótica dos conceitos de “vergonha” e “medo”. In: Iíri Lotman et alii. Ensaios de semiótica soviética. Lisboa: Horizonte, 1981. p. 237-240.
OLIVEIRA, Ana Claudia de; TEIXEIRA, Lucia (orgs.). Linguagens na comunicação: desenvolvimentos de semiótica sincrética. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009.
ZILBERBERG, Claude. As condições semióticas da mestiçagem. In: CAÑIZAL, Eduardo Peñuela; CAETANO, Kati Eliana (orgs.). O olhar à deriva: mídia, significação e cultura. São Paulo: Annablume, 2004.
ZILBERBERG, Claude. Éléments de grammaire tensive. Limoges: Pulim, 2006.
ZILBERBERG, Claude. Louvando o acontecimento. Galáxia, 13, 2007. p. 13-28.

Published

2019-12-23

How to Cite

Barros, D. L. P. de. (2019). Some reflections about the role of linguistic and discursive studies in teaching and learning in school. Estudos Semióticos, 15(2), 1-14. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.165195