Didactic practice and authority discourse in a supplementary educational book: the peritext as an enunciative strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.165204

Keywords:

Didactic practice, Semiotics, Supplementary educational book

Abstract

The present paper proposes a reflection about the authority discourse established in some peritexts of a supplementary educational book, demonstrating how certain strategies are organized in the construction of the so-called didactic practice. For Genette (2009) the peritexts consist in elements found inside the confines of a book, i.e. elements inserted in its same support-object, integrating the book and taking part in its meaning. According to a stereotypical teaching perspective, it is believed that a controversial and non-contractual relationship is established in the warning and opening texts of this supplementary educational book: the one who teaches possesses the knowledge while the one who learns possesses no knowledge at all. For the analysis, the choice was a book focused on the teaching of literature, entitled O poeta que fingia, part of the collection “Meu amigo escritor”, organized by Álvaro Cardoso Gomes by Editora FDT. To carry out such a reflection, we will rely on the theoretical assumptions of discursive semiotics, as well as Gérard Genette’s (2009) concept of peritext in here articulated with Jacques Fontanille’s (2008) considerations on practices and levels of pertinence of the semiotic analysis. Finally, we will also rely on the proposal of Jean Cristtus Portela (2008) for the study of didactic practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Matheus Nogueira Schwartzmann, Universidade Estadual Paulista

    Docente do Departamento de Linguística da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP), câmpus de Assis, e do Programa de Pós-graduação em Linguística e Língua Portuguesa da Faculdade de Ciências e Letras da UNESP, câmpus de Araraquara, SP, Brasil.

  • Flávia Furlan Granato, Universidade Estadual Paulista

    Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Linguística e Língua Portuguesa da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP), câmpus de Araraquara, SP, Brasil.

References

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria do Discurso: Fundamentos Semióticos. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 2001.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Ática, 2005.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Língua Portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1997.
CAMPELLO, Bernadete Santos; SILVA. Eduardo Valadares da. Subsídios para esclarecimento do conceito de livro paradidático. Biblioteca Escolar em Revista, v. 6, n. 1. Ribeirão Preto, 2018. p. 64-80.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida; MELO, Elizabete Amorim de Almeida. Livros paradidáticos de língua portuguesa: a nova fórmula do velho. Pro-Posições, v. 17, n. 2. 2006.
FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação. São Paulo: Contexto, 2016.
FIORIN, José Luiz. Objeto artístico e experiência estética. In: LANDOWSKI, Eric; OLIVEIRA, Ana Claudia de; DORRA, Raúl (orgs.). Semiótica, estesis, estética. São Paulo: EDUC/Puebla: UAP, 1999.
FONTANILLE, Jacques. Du support matériel au support formel. In: KLOCKFONTANILLE, Isabelle; ARABYAN, Marc (orgs.). L’écriture entre support et surface. Paris: L’Harmattan, 2005, p. 183-200.
FONTANILLE, Jacques. Práticas semióticas: imanência e pertinência, eficiência e otimização. In: DINIZ, Maria Lúcia Vissotto Paiva; PORTELA, Jean Cristtus (orgs.). Semiótica e mídia: textos, práticas, estratégias. Bauru: UNESP/FAAC, 2008.
GENETTE, Gérard. Paratextos editoriais. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009.
GOMES, Álvaro Cardoso. O poeta que fingia. São Paulo: FTD, 2010.
GREIMAS, Algirdas Julien. Semântica estrutural: pesquisa de método. 2. ed. São Paulo: Cultrix/ Ed. da Universidade de São Paulo, 1976.
GREIMAS, Algirdas Julien. Semiótica figurativa e semiótica plástica. Trad. Ignacio Assis Silva. In: OLIVEIRA, Ana Cláudia de (org.). Semiótica plástica. São Paulo: Hacker Editores, 2004. p. 75-96.
GREIMAS, Algirdas Julien. Sémiotique et enseignement du français. In: FONTANILLE, Jacques (org.). Langue Française, n. 61. Paris: Larousse, 1984.
HANDEL, Richard. O design do livro. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
MUNAKATA, Kazumi. Produzindo livros didáticos e paradidáticos. Tese (Doutorado em Educação). PUC-SP, São Paulo, 1997.
PORTELA, Jean. Cristtus. Práticas didáticas: um estudo sobre os manuais brasileiros de semiótica. Tese. (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa). 181 p. Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara. 2008.
SCHWARTZMANN, Matheus Nogueira; GRANATO, Flávia Furlan. A capa do livro paradidático: discursos editorial e didático em uma obra da FTD. Travessias Interativas, n. 17, vol. 9. São Cristóvão (SE), 2019. p. 209-225.
SOUCHIER, Emmanuel. L'image du texte pour une théorie de l'énonciation éditoriale. Les cahiers de médiologie, n. 6. 2/1998. p. 137-145.

Published

2019-12-23

How to Cite

Schwartzmann, M. N., & Granato, F. F. (2019). Didactic practice and authority discourse in a supplementary educational book: the peritext as an enunciative strategy. Estudos Semióticos, 15(2), 99-113. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.165204