Linguistic policies and teaching of Italian: the case of Italian immigration in Bahia
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i32p4-15Keywords:
Italian immigration, Language policies, Italian teachingAbstract
For different reasons, including the intense emigration of Italian nationals to the farthest places around the globe, the Italian Language has made its way into a large numbe of communities out of Italy. Although unknown to most, between 1950 and 1970, the State of Bahia, in Brazil, also received an important flux of immigrants, who settled in the Bahian municipalities of Boa União, Itiruçu, Jaguaquara and especially Rio Seco during the government of Octávio Mangueira. Even today it is still possible to note a strong Italian presence there. Nonetheless, whether through inefficient or non-existent public policies for foreign language learning, Italian does not occupy an important space at the elementary-school education level in these cities. This article aims, therefore, at reflecting on the absence of Italian in the region´s elementary school system, since language program inclusion in the curriculum should take into account factors related to local communities.Downloads
References
BENEDINI, G. F.; ARQUILLA, M. Na Toca do Jaguar: História da Imigração italiana nas colônias agrícolas da Bahia. Tradução de LANDULFO, C.M.C.L.S. Viterbo: Edizioni Sette Città, 2015.
BERTONHA, J. F. A imigração italiana no Brasil. São Paulo: Saraiva, 2004.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.
BRASIL. Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Brasília: MEC, 2011.
CASINI, M.C.; ROMANELLI, S. Italianistica in Brasile: ricerca di prospettive e prospettive di ricerca. In.iT, nº 27, 2012, p.15-18.
GUIMARÃES, E. Política de línguas na linguística brasileira. In: ORLANDI, E. (org.) Política Linguística no Brasil. Campinas, SP: Editora Pontes, 2007.
LANDULFO, C.M.C.L.S. Cultura de aprender: investigando as crenças e as ações dos alunos de língua italiana da UFBA. Dissertação de mestrado. Universidade Federal da Bahia (UFBA), 2012. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/8619/1/Cristiane%20Maria%20C%20L%20L%20de%20Sousa.pdf
ZORZAN. F. J. A. O ensino de italiano (LE) em contexto público no Brasil: mapeamento e estudo de caso. Dissertação de mestrado. Universidade de São Paulo (USP), 2015. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8148/tde-26052015-111630/pt-br.php.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Revista de Italianística
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A revista retém os direitos patrimoniais dos artigos e os publica simultâneamente sob uma Licença Creative Commons-Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações.