Linguistic policies and teaching of Italian: the case of Italian immigration in Bahia

Authors

  • Alessandra Caramori Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia
  • Cristiane Landulfo Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i32p4-15

Keywords:

Italian immigration, Language policies, Italian teaching

Abstract

For different reasons, including the intense emigration of Italian nationals to the farthest places around the globe, the Italian Language has made its way into a large numbe of communities out of Italy. Although unknown to most, between 1950 and 1970, the State of Bahia, in Brazil, also received an important flux of immigrants, who settled in the Bahian municipalities of Boa União, Itiruçu, Jaguaquara and especially Rio Seco during the government of Octávio Mangueira. Even today it is still possible to note a strong Italian presence there. Nonetheless, whether through inefficient or non-existent public policies for foreign language learning, Italian does not occupy an important space at the elementary-school education level in these cities. This article aims, therefore, at reflecting on the absence of Italian in the region´s elementary school system, since language program inclusion in the curriculum should take into account factors related to local communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alessandra Caramori, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia

    É Professora Adjunta de Língua e Literatura Italianas na Universidade Federal da Bahia (UFBA) desde 2009. É graduada em Letras (português e italiano) e, após o Mestrado em Língua e Literatura Italiana pela Universidade de São Paulo (USP), concluiu um Doutorado em Linguística na mesma universidade. Esteve em 2013 em estágio Pós-Doutoral (bolsa CAPES) na Accademia della Crusca em Florença, Itália para realizar uma pesquisa em Lexicografia, com foco específico no fazer lexicográfico. É orientadora pedagógica de língua italiana no NUPEL (Núcleo Permanente de Extensão em Letras) da UFBA. Desenvolve atualmente o projeto de pesquisa "Curta o dicionário" que visa à elaboração de um dicionário de expressões idiomáticas, em italiano e em português, extraídas de curta metragens cinematográficos italianos.

  • Cristiane Landulfo, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia

    É Professora Adjunta de Língua e Literatura Italianas na Universidade Federal da Bahia (UFBA). Possui interesse especial nas seguintes áreas e temas: formação de professores de línguas, educação linguística, pluralidade linguístico-cultural do italiano, políticas linguísticas, crenças no ensino de língua estrangeira, abordagens críticas ao ensino de italiano. É membro do grupo de pesquisa Educação, Linguagem e Interculturalidade.

References

BENEDINI, G. F.; ARQUILLA, M. Na Toca do Jaguar: História da Imigração italiana nas colônias agrícolas da Bahia. Tradução de LANDULFO, C.M.C.L.S. Viterbo: Edizioni Sette Città, 2015.

BERTONHA, J. F. A imigração italiana no Brasil. São Paulo: Saraiva, 2004.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.

BRASIL. Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Brasília: MEC, 2011.

CASINI, M.C.; ROMANELLI, S. Italianistica in Brasile: ricerca di prospettive e prospettive di ricerca. In.iT, nº 27, 2012, p.15-18.

GUIMARÃES, E. Política de línguas na linguística brasileira. In: ORLANDI, E. (org.) Política Linguística no Brasil. Campinas, SP: Editora Pontes, 2007.

LANDULFO, C.M.C.L.S. Cultura de aprender: investigando as crenças e as ações dos alunos de língua italiana da UFBA. Dissertação de mestrado. Universidade Federal da Bahia (UFBA), 2012. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/8619/1/Cristiane%20Maria%20C%20L%20L%20de%20Sousa.pdf

ZORZAN. F. J. A. O ensino de italiano (LE) em contexto público no Brasil: mapeamento e estudo de caso. Dissertação de mestrado. Universidade de São Paulo (USP), 2015. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8148/tde-26052015-111630/pt-br.php.

Published

2016-12-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

Caramori, A., & Landulfo, C. (2016). Linguistic policies and teaching of Italian: the case of Italian immigration in Bahia. Revista De Italianística, 32, 4-15. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i32p4-15