Discursive capacities development and citizenship in PIBID
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i3p132-146Keywords:
Portuguese Language class, Literary text, Readers’ formation, Teaching formation, LiteracyAbstract
This paper presents reflections and two activities reports, carried out within PIBID, related to the use of literary texts in Portuguese Language teaching in primary School. Therefore, the theoretical basis used in this work turns primarily to teachers’ training, bearing in mind the relation between PIBID and being a teacher, as well as reading and literature teaching in school. In the activities, priority was given to the use of literary texts as a starting point to deal with the following discursive capacities: reading, interpretation, reflection, analysis and writing. The students read the novel Dom Casmurro, by Machado de Assis, and the short story “As mãos dos pretos”, by Luís Bernardo Honwana. From this experience, the paper concludes that it is possible to propose reading activities using literary texts that contribute to meaning production and promote the process of constitution and humanization of students as subjects.
Downloads
References
ANTUNES, I. Aula de Português: Encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
ANTUNES, I. Muito Além da Gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. Ed. Parábola, 2007.
ASSIS, Machado de. Dom Casmurro. vol. 1. Nova Aguilar: Rio de Janeiro, 1994.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 12. ed. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em 11 jun. 2020.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12598-publicacoes-sp-265002211 . Acesso em: 28 set. 2020.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF,1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro02.pdf. Acesso em: 01 out. 2020.
CANDIDO, A. Vários escritos. 5. ed. Rio de janeiro: Outro sobre Azul, 2011.
CORACINI, M. J. (org.). Interpretação: autoria e legitimação do livro didático: língua materna e língua estrangeira. Campinas, SP: Pontes, 1999.
COSSON, R. Letramento Literário. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011.
GEHRING, F. M. M.; CASTELA, G. S. Formação Inicial de Professores de Língua Portuguesa: Potencialidades do PIBID. Linguagem em (Re)vista, v. 11, n. 21, jan./jun. p. 103-122, 2016. Disponível em: http://www.filologia.org.br/linguagememrevista/21/05.pdf . Acesso em: 02 nov 2021.
GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
HONWANA, L. B. As mãos dos pretos. In: HONWANA, L. B. Nós matamos o cão tinhoso. São Paulo: Ática, 1980. p. 99-102.
KATO, M. A. O aprendizado da leitura. 5. ed. São Paulo: Marins Fontes, 1999.
KLEIMAN, A. Texto e leitor: Aspectos cognitivos da leitura. 7. ed. - Campinas, SP: Pontes, 2000.
KRUG, F. S. A Importância da leitura na formação do leitor. REI- Revista de Educação do IDEAU, v. 10, n. 22, p. 1-13, 2015. Disponível em: https://www.getulio.ideau.com.br/wp-content/files_mf/b80cee602abb950b63a6d6c5cb43df40277_1.pdf . Acesso em: 02 nov 2021
LEFFA, V. Aspectos de leitura. Porto Alegre, Sagra: DC Luzzatto, 1996.
ORLANDI, E. P. Interpretação. Rio de Janeiro: Vozes, 1996a.
ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 4ª ed. Campinas, SP: Pontes, 1996b.
MACHADO, A. M. A audácia dessa mulher. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.
MARCUSCHI, L. A. Compreensão de texto: algumas reflexões. In: DIONISIO, Angela Paiva; BEZERRA, Maria Auxiliadora. O livro didático de Português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001. p. 46-59.
PROENÇA FILHO, D. Capitu—memórias póstumas. Rio de Janeiro: Editora Record, 2005.
SANTOS, M. L. A expressão livre no aprendizado da Língua Portuguesa. São Paulo: Scipione, 1996.
SEGABINAZI, D. M.; SILVA, R. S. Ler e escrever literatura também é aula de língua portuguesa. CERRADOS, v. 25, p. 229-244, 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/issue/view/1776/445 Acesso em: 02 nov 2021
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
VILLARDI, R. Ensinando a gostar de ler e formando leitores para a vida inteira. Rio de Janeiro: Qualitymark/Dunya Ed., 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Cecilia Teixeira Gonçalves, Jeize de Fátima Batista, Demétrio Alves Paz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.