Emergence and consolidation of the International Archaeology Week MAE/USP Students: some considerations

Authors

  • Kelly Brandão Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (MAE/USP)
  • Aline Feitoza de Oliveira Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (MAE/USP)
  • Melian Gaspar Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (MAE/USP)
  • Maurício André da Silva Museu de Arqueologia e Etnologia -USP
  • Renato Saad Panuzio Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (MAE/USP)
  • Renata Estevam Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (MAE/USP)
  • Emerson Nobre Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (MAE/USP)
  • Elaine Farias Veloso Hirata Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (MAE/USP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1750.revmae.2020.163570

Keywords:

Scientific events, Archaeology, Archaeological meetings, Students, Events organization

Abstract

This article discusses and reflects on the creation and consolidation of the International Week of Archeology Students MAE/USP (SIA), which began in 2007 and happened every two years. Organized in an open and collaborative way by Museum students, SIA has become a space for articulation, exchange of knowledge and experiences, which plays a fundamental role in the education of future professionals engaged in science and the management of archaeological heritage in the national Archaeology context. Over the various editions, the event has professionalized and gained the international mark, with the creation of a dynamic and democratic protocol for students to work together and with greater institutional insertion. An organization made by students and aimed at interested people in general, SIA has enhanced its open spirit and the growing dialogue with the different human collectives that have been demanding new practices and attitudes of archaeological practice. Through interviews, questionnaires, documentation reviews and our personal experience, we bring here a look at the history of SIA and its role in the academic trajectory of students and the Museum as a whole. We hope that this reflection can contribute to stimulating the continuity and emergence of other similar events across the country.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Kelly Brandão, Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (MAE/USP)

    Doutoranda Programa de Arqueologia MAE/USP, organizadora da V e VI SIA.

  • Aline Feitoza de Oliveira, Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (MAE/USP)

    Aline Oliveira - Mestranda Programa de Arqueologia MAE:USP, Organizadora da VI SIA

  • Melian Gaspar, Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (MAE/USP)

    Doutora pelo Programa de Arqueologia MAE/USP, Organizadora da III e V SIA

  • Maurício André da Silva, Museu de Arqueologia e Etnologia -USP

    Doutorando Programa de Arqueologia MAE/USP, Organizador da III, IV e V SIA

  • Renato Saad Panuzio, Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (MAE/USP)

    Mestrando Programa de Arqueologia MAE/USP, Organizador da V e VI SIA

  • Renata Estevam, Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (MAE/USP)

    Mestranda Programa de Arqueologia MAE/USP, Organizador da V e VI SIA

  • Emerson Nobre, Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (MAE/USP)

    Doutorando Programa de Arqueologia MAE/USP, Organizador da IV, V e VI SIA

  • Elaine Farias Veloso Hirata, Universidade de São Paulo. Museu de Arqueologia e Etnologia da USP (MAE/USP)

    Museu de Arqueologia e Etnologia - USP, Coordenadora da VI SIA.

References

Cendón, B.V.; Campello, B.S.; Kremer, J.M. 2000. Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Editora UFMG, Belo Horizonte.

Corpas M.; et al. 2008. Ten simple rules for organizing a scientific meeting. PlosCompBiol, 4(6): 1-3.

Faria, I. et al. 2019. Criação e organização de evento acadêmico médico: I Encontro Acadêmico de Gastroenterologia de Minas Gerais. Rev Med Minas Gerais, 29: 16-22.

Figuti, L.; Plens, C.; Nishida, P. (Orgs.). 2009. Anais da I Semana de Arqueologia – MAE: Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, supl. 8.

Fleming, M.I.A. (Org.) 2011. Anais da II Semana de Arqueologia – MAE: Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, supl. 11.

Nishida, P.; Plens, C. (Orgs.), 2007. Arquivos da Semana Internacional de Arqueologia Discentes MAE-USP. Disponível em: <https://bit.ly/2EhSuhT>. Acesso em: 24/07/2020.

Paz, J.R.L. et al. 2014. A importância da organização de eventos acadêmicos na formação do biólogo: a iniciativa do biovertentes. Em Extensão, 13: 51-60.

Porto, V.C.; et al. (Orgs.). 2019. Arqueologia hoje: tendências e debates. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/9788560984633>. Acesso em: 27/07/2020.

Pouget, F.; Carvalho, A.V. (Orgs.). 2019. Arqueologia Queer: Revista de Arqueologia Pública, v. 13, n. 1.

Ribeiro, L. (Org.). 2017. Dossiê Arqueologia e Crítica Feminista no Brasil – uma apresentação. Revista de Arqueologia, 30: 3-7.

Tomazou, E.M.; Powell, G.T. 2007. Look who’s talking too: graduates developing skills through communication. Nature Reviews Genetics, 8: 724-726.

Ulguim, P. 2019. Analisando a programação do Congresso da Sociedade de Arqueologia Brasileira e outras coisas do gênero. Disponível em: <https://bit.ly/2D043to>. Acesso em: 24/07/2020.

Wesolowski, V. et al. (Orgs.). 2015. Anais da III Semana Internacional de Arquelogia “André Pennin”: Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, supl. 20.

Published

2020-06-30

How to Cite

BRANDÃO, Kelly; OLIVEIRA, Aline Feitoza de; GASPAR, Melian; DA SILVA, Maurício André; PANUZIO, Renato Saad; ESTEVAM, Renata; NOBRE, Emerson; HIRATA, Elaine Farias Veloso. Emergence and consolidation of the International Archaeology Week MAE/USP Students: some considerations. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, São Paulo, Brasil, v. 34, n. 34, p. 1–25, 2020. DOI: 10.11606/issn.2448-1750.revmae.2020.163570. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revmae/article/view/163570.. Acesso em: 15 may. 2024.