“All power to the black people”: dialogues about collaborative practices between beings in afro-diasporic places and times
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2448-1750.revmae.2021.163773Keywords:
Archeology of the African Diaspora, afro-epistemology, black movement, collaboration, Collaborative ArchaeologyAbstract
In this paper, we present a reflection on experiences involving an “academic mobility project”, directed to African Diaspora studies. From an alternative perspective, check out the collaboration and inclusion of activities beyond those offered in the academic space of the Museum and the University. The planning and implementation of activities carried out within 30 days of mobility can be performed as a theoretical-methodological alternative in the formation of archeology students whose academic interest involves African diaspora contexts. This experience of “collaborative orientation” is the result only of the intertwining of our academic trajectories, but of our afro-diasporic life experience.
Downloads
References
Almeida, S. 2018. O que é racismo estrutural? Letramento, Belo Horizonte.
Amaral, D.M. 2019. Loiceiras, potes e sertões: um estudo etnoarqueológico de comunidades ceramistas no agreste central pernambucano. Tese de doutorado. Universidade de são Paulo, São Paulo.
Bandeira, M.L. 1988. Território negro em espaço branco: estudo antropológico de Vila Bela. Brasiliense, São Paulo.
Carvalho, P.M. 2012. A travessia atlântica de árvores sagradas: estudos de paisagem e arqueologia em área de remanescente de quilombo em Vila Bela/MT. Dissertação de mestrado. Universidade de São Paulo, São Paulo.
Carvalho, P.M. 2018. Visibilidade do negro: arqueologia do abandono na comunidade quilombola do Boqueirão – Vila Bela/MT. Tese de doutorado. Universidade de São Paulo, São Paulo.
Colwell-Chanthaphonh, C. 2009. Myth of the anasazi: archaeological language, collaborative communities, and the contested past. Public archaeology 8: 191-207.
Gomes, N.L. 2017. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Vozes, Petrópolis.
Hooks, b. 2013. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. WMF Martins Fontes, São Paulo.
Moreira, A. 2019. Racismo recreativo. Jandaíra, São Paulo.
Rosa, A. 2013. Pedagoginga, autonomia e mocambagem. Aeroplano, Rio de Janeiro.
Silva, F.A. 2012. O plural e o singular das arqueologias indígenas. Revista de Arqueologia 25: 24-42.
Silva, S.F.S.M.; Mützenberg, D.; Cisneiros, D. 2012. Arqueologia visual: o uso das imagens fotográficas na produção do conhecimento arqueológico e historiografia da arqueologia. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia 22: 137-156.
Walker, S. 2019. Conhecimento desde dentro: os afro-sul-americanos falam de seus povos e suas histórias. Kitabu, Rio de Janeiro.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Patricia Marinho de Carvalho, Alice de Matos Soares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.