CULTPOP: strategies and experiences for science and pop culture popularization
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p165-184Keywords:
Pop culture, Science popularization, Digital technologies, Experience report, CULTPOPAbstract
This experience report addresses the scientific popularization strategies employed in activities developed by the CULTPOP – Research Laboratory in Pop Culture, Communication and Technologies, linked to CNPq and currently based in the Graduate Program of Universidade Paulista (UNIP). It presents an overview of science popularization strategies organized based on the specific dynamics of the group’s research, as well as the use of pop culture’s own languages as part of its methodological process. The exploratory and descriptive case study indicates that having a laboratory community of academic-fans of pop culture facilitates and expands the development of science popularization strategies.
Downloads
References
AMARAL, Adriana; MOMBACH, Bruna; MULLER, Stephanie. Estudos de fãs no Brasil: levantamento de artigos publicados em periódicos na área de Comunicação. Temática (UFPB), Paraíba, v. 18, n. 12, p. 185-200, dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8931.2022v18n12.64861
BECKO, Larissa Tamborindenguy. “Caçadora de fãs: uma aventura acadêmica”: o artefato de leitura como produção de conhecimento e de experiência científicos. In: DIAS, Cristiane Pereira Costa; COSTA, Greciely Cristina da; BARBAI, Marcos Aurelio. (org.). Artefatos de Leitura. Campinas: LABEURB/NUDECRI/Unicamp, 2020. v. 1. p. 123-135.
BECKO, Larissa Tamborindenguy. “Welcome to the desert of the real”: uma proposta teórico-metodológica de cartografia de franquia de cultura pop a partir de Matrix. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, São Leopoldo, 2022.
BECKO, Larissa. Caçadora de fãs: uma aventura acadêmica. Cartarse, 2019. Disponível em: https://www.catarse.me/cacadora_de_fas. Acesso em: 25 maio 2023.
CAÇADORA DE FÃS. Disponível em: https://www.facebook.com/cacadoradefas. Acesso em: 25 maio 2023.
CAÇADORA DE FÃS. Disponível em: https://www.instagram.com/cacadoradefas/. Acesso em: 25 maio 2023.
CRISTOFARI, Cécile; GUITTON, Matthieu J. Aca-fans and fan communities: An operative framework. Journal of Consumer Culture, [S. l.], v. 17, n. 3, 2016. DOI: https://doi.org/10.1177/1469540515623608.
CULTPOP LAB. Disponível em: https://twitter.com/cultpoplab. Acesso em: 25 maio 2023.
CULTPOP LAB. Disponível em: https://www.instagram.com/cultpoplab/. Acesso em: 25 maio 2023.
CULTUPOP. Disponível em: https://cultpoplab.com/. Acesso em: 25 maio 2023.
DE KOSNIK, Abigail. Fandom as Free Labor. In: SCHOLZ, Trebor. (org). Digital labor: The Internet as playground and factory. New York: Routledge, 2013. p. 187-212.
DIVÃ POP. Disponível em: https://open.spotify.com/show/7taIzhr85yc9Yp2yUxgfwW. Acesso em: 25 maio 2023.
ESTUDO DE FÃS. Disponível em: https://www.estudosdefas.com.br/. Acesso em: 25 maio 2023.
GERMANO, Marcelo; KULESZA, Wojciech Andrzej. Popularização da ciência: uma revisão conceitual. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 7-25, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/1546/5617. Acesso em: 25 maio 2023.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
JENKINS, Henry. Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. London: Taylor & Francis, 1992.
JENKINS, Henry; GREEN, Joshua; FORD, Sam. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.
MANSKE, William. VÍDEO: com Edu K como guia, ônibus passeia por pontos históricos da cena rock de Porto Alegre. GZH, 2 ago. 2017. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/cultura-e-lazer/musica/noticia/2017/08/video-com-edu-k-como-guia-onibus-passeia-por-pontos-historicos-da-cena-rock-de-porto-alegre-9858960.html. Acesso em: 25 maio 2023.
PEREIRA DE SÁ, Simone; CARREIRO, Rodrigo; FERRARAZ, Rodrigo (org.). Cultura Pop. Salvador: EDUFBA, 2015.
SANDVOSS, Cornel. Fans: The mirror of consumption. Cambridge: Polity, 2005.
TRABALHO EM FAZENDAS DE CLIQUE - EPISÓDIO 1. 2022. 1 vídeo (2:32). Publicado pelo canal DigiLabour. Disponível em: https://www.youtube.com/ watch?v=y2sYvvSOo3A. Acesso em: 25 maio 2023. DOCUMENTÁRIO “TERRITÓRIOS AFETIVOS DA IMAGEM & DO SOM. 2021. 1 vídeo (1:21:02). Publicado pelo canal LabCult Produções Audiovisuais. Disponível em: https://youtu.be/niukZ8AFBzE. Acesso em: 25 maio. 2023.
ULTRAVERSO ACADÊMICO. Disponível em: https://www.ultraverso.com.br/author/ultraverso-academico/. Acesso em: 25 maio 2023.
YIN, Robert. Estudo de caso: Planejamento e Métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Adriana Amaral, Beatriz Blanco, Caroline Govari, Jonara Cordova, Rafaela Tabasnik, Stella Caetano, Tatyane Larrubia, Larissa Tamborindeguy Becko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.