Das escavações à sociedade: a divulgação científica sob a ótica das crianças de Peirópolis

Authors

  • Simone Bortoliero Universidade Federal da Bahia
  • Nelson Rui Ribas Bejarano Universidade Federal da Bahia
  • Érika Hinkle Universidade de Uberaba

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v10i3p365-380

Keywords:

scientific publishing, spontaneous conception, Education for Science/Science teaching.

Abstract

Trough manipulation of images such as drawings, the use of graphic animation and video making resources for scientific publishing, a group of teenagers who attend 6th level of elementary school at Frederico Peiró rural school situated in Peirópolis community, 30 km far from Uberaba in Triângulo Mineiro county, express their spontaneous scientific conception regarding the geologic formation of the Earth, the arising of dinosaurs, reproduction and feeding of rural animals and the understanding of pollution in their community. The spontaneous conception of those teenagers about scientific themes associated to different activities proposed resulted in three videos for scientific publishing: Dinossauros, Águas de Peirópolis and Mundo Rural. The videos were idealized and produced between july/2000 and july/2001, under technical and research support of Pró-Reitoria de Pesquisa e Extensão at Universidade de Uberaba in Minas Gerais.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Simone Bortoliero, Universidade Federal da Bahia
    Doutora em Comunicação Científica (UMESP/SP). Professora da Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia, BA. E-mail: bortolie@ufba.br
  • Nelson Rui Ribas Bejarano, Universidade Federal da Bahia
    Doutor em Educação/Ensino de Ciências (FE/USP). Professor do Instituto de Química da Universidade Federal da Bahia, BA. E-mail: bejarano@ufba.br
  • Érika Hinkle, Universidade de Uberaba
    Doutora em Arte Educação (EUA). Professora do Curso de Comunicação da Universidade de Uberaba, MG.E-mail: erika.hinkle@uniube.br

Published

2005-12-30

How to Cite

Bortoliero, S., Bejarano, N. R. R., & Hinkle, Érika. (2005). Das escavações à sociedade: a divulgação científica sob a ótica das crianças de Peirópolis. Comunicação & Educação, 10(3), 365-380. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v10i3p365-380