Theory and practice: remote classes pandemic

Authors

  • Macri Colombo Universidade Federal de Santa Maria
  • Denize Piccolotto Carvalho Universidade Federal do Amazonas
  • Karina Goncalves Teixeira da Silva Universidade Federal do Amazonas
  • Ulysses Nascimento Varela Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p109-124

Keywords:

Education, Theory, Practice, Pandemic, Communication

Abstract

This experience report explore the remote classes teaching implemented by a Social Communication program from a private university in Manaus, during the covid-19 pandemic, to show the confrontation between theory and practice within higher education, at a time when the world was forced to live in total or partial social isolation – which leads us, first of all, to understand the issue between theory and practice before the pandemic. Ethnography, field research with participatory observation and interviews, based on Morin, Bauman, among others, act as its theoretical framework. Results show that despite efforts to continue theoretical and practical teaching, there is still no definitive answer to this problematic exists, with or without the pandemic.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Macri Colombo, Universidade Federal de Santa Maria

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria, mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade Federal do Amazonas, com Especialização em Metodologia do Ensino Superior pela mesma instituição e em Gestão Universitária pela Universidade Nilton Lins.

  • Denize Piccolotto Carvalho, Universidade Federal do Amazonas

     

     

  • Karina Goncalves Teixeira da Silva, Universidade Federal do Amazonas

    Graduada em Comunicação Social – Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Santa Maria. Mestra em Sociedade e Cultura da Amazônia pela Universidade Federal do Amazonas.

  • Ulysses Nascimento Varela, Universidade Federal de Santa Maria

    Doutor em Comunicação pela Universidade Federal de Santa Maria, mestre em Ciência da Comunicação pela Universidade Federal do Amazonas e graduação em Jornalismo pela mesma instituição.

References

BAUMAN, Zygmunt. Os desafios da educação: aprender a caminhar sobre areias movediças. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 137, p. 661-684, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742009000200016

BEHAR, Patrícia Alejandra. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação à Distância. Jornal da UFRGS, Porto Alegre, 6 jul. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-aeducacao-a-distancia/ Acesso em: 3 jan. 2021

DESCHAMPS, Eduardo. Sentimentos e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios de Coronavírus. Instituto Península, São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.institutopeninsula.org.br/pesquisa-sentimento-e-percepcao-dos-professores-nos-diferentes-estagios-do-coronavirus-no-brasil/. Acesso em: 20 jul. 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1987.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a Liberdade: e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e à distância. São Paulo: Papirus, 2019.

LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 21. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LIU, Yan et al. Viral dynamics in mild and severe cases of COVID-19. The Lancet Infectious Desease, Londres, v. 20, n. 6, p. 656-657, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/S1473-3099(20)30232-2.

MELO, Fabíola Silva de. O uso das tecnologias digitais na prática pedagógica: Inovando Pedagogicamente na Sala de Aula. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.

MOREIRA, Maria Eduarda Souza et al. Metodologias e tecnologias para educação em tempos de pandemia covid-19. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v. 3, n. 3, p. 6281-6290, 2020. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv3n3-180

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

OLIVEIRA, Irabel Lago de. Etnografia digital: o uso das TIC na pesquisa social, novos métodos de observar as tecnologias, a Internet e a pesquisa social. Revista Tabuleiro de Letras, Salvador, v. 12, n. 1, p. 190-203, 2018.

PETRAGLIA, Izabel Cristina. Edgar Morin: A educação e a complexidade do ser e do saber. Petrópolis: Vozes, 2001.

PENA, Felipe. Teoria do Jornalismo. São Paulo: Contexto, 2015.

POLISTCHUK, Ilana; TRINTA, Aluizio R. Teorias da Comunicação: o pensamento e a prática da comunicação social. Rio de Janeiro, Elsevier, 2003.

SALINAS, Jesús Ibañez. Educación en tiempos de pandemia: tecnologías digitales en la mejora de los procesos educativos. Revista Innovaciones Educativas, San José, v 22, n. especial, p. 17-21, 2020.

VEIGA-NETO, Alfredo. Anotações sobre as relações entre teoria e prática. Educ. Foco, Juiz de Fora, v. 20, n. 1, p. 113-140, 2015.

VELHO, Gilberto. O desafio da proximidade. In: VELHO, Gilberto; KUSCHNIR, Karina (org.). Pesquisas urbanas: desafios do trabalho antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

Published

2023-06-30

How to Cite

Colombo, M., Carvalho, D. P., Silva, K. G. T. da, & Varela, U. N. (2023). Theory and practice: remote classes pandemic. Comunicação & Educação, 28(1), 109-124. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p109-124