Analysis of nature sciences videos on TikTok

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p83-95

Keywords:

Experiment, Short videos, DICT, Education, Digital platforms

Abstract

These reflections result from a descriptive qualitative-quantitative research about the possible pedagogical strategies of short videos about Natural Sciences (Biology, Chemistry and Physics) experiments published on the TikTok platform. Seven audiovisual materials were selected and analyzed according to two filters and 16 criteria. Results show that few short videos about science experiments on TikTok can be considered as suitable for pedagogical use. Hence, a step-by-step guideline for producing and enhancing educational videos on this platform was elaborated. The data presented in this work may serve to support educators in expanding the exploration of new spaces with educational potential, including TikTok.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Tatiana Azevedo Gomes, Instituto Federal Fluminense

    Graduanda em Ciências da Natureza/Biologia pelo Instituto Federal Fluminense. Fez parte da equipe de comunicação do Espaço Ciência Viva como extensionista voluntária.

  • Natália Deus de Oliveira Crespo, Instituto Federal Fluminense

    Professora EBTT do Instituto Federal Fluminense com doutorado em Biociências e Biotecnologia pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darci Ribeiro.

References

ARAÚJO, Mauro Sérgio Teixeira de; ABIB, Maria Lúcia Vital dos Santos. Atividades Experimentais no Ensino de Física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, [s.l], v. 25, n. 2, p. 176-194, 2003.

ARRUDA, Robson Lima de. Prefiro a escola: percepções de alunos e familiares sobre o ensino remoto. EmRede - Revista De Educação a Distância, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 1-13, 2021. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/737. Acesso em: 25 maio 2023.

BARIN, Cláudia Smaniotto; ELLENSOHN, Ricardo Machado; SILVA, Marcelo Freitas. O uso do TikTok no contexto educacional. RENOTE, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 630-639, 2021. Disponível em: http://penta3.ufrgs.br/RENOTE/RENOTE-2020-2/trabalhos-selecionados-2020-2/211482.pdf. Acesso em: 25 maio 2023.

BUENO, Wilson da Costa. Jornalismo científico: conceitos e funções. Ciência e cultura, São Paulo, v. 37, n. 9, p. 1420-1427, 1985.

GATTI, Bernadete A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/XBpXkMkBSsbBCrCLWjzyWyB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 maio 2023.

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturais colegiadas nas escolas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 27-38, 2006. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/694. Acesso em: 25 maio 2023.

GOMES, Luiz. Vídeos didáticos: uma proposta de critérios para análise. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 89, n. 223, p. 477-492, 2008. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3710. Acesso em: 25 maio 2023.

GOZER, Maruza Silverio.; SOUZA, Suyanne Tolentino.; MALLMANN, Francisco. As mídias audiovisuais e a sua utilização na educação. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (EDUCERE), 11., 2013, Curitiba. Anais… Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2013, p. 5302-5310. Disponível em: https://docplayer.com.br/47872694-As-midiasaudiovisuais-e-a-sua-utilizacao-na-educacao.html. Acesso em: 25 maio 2023.

HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de física: óptica e física moderna. 10. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2014. v. 4.

HONORATO, Hércules Guimarães; MARCELINO, Aracy Cristina Kenupp Bastos. A arte de ensinar e a pandemia covid-19: a visão dos professores. REDE – Revista Diálogos em Educação, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 208-220, 2020. Disponível em: http://faculdadeanicuns.hospedagemdesites.ws/ojs/index.php/revistadialogosemeducacao/article/view/39. Acesso em: 25 maio 2023.

KEMP, Simon. Digital audiences swell, but there may be trouble ahead. We Are Social, 21 jul. 2021. Disponível em: https://wearesocial.com/uk/blog/2021/07/digital-audiences-swell-but-there-may-be-trouble-ahead/. Acesso em: 25 maio 2023.

LING, Chen et al. Slapping Cats, Bopping Heads, and Oreo Shakes: Understanding Indicators of Virality in TikTok Short Videos. In: ACM WEB SCIENCE CONFERENCE 2022, 14, 2022, Barcelona. Anais… Barcelona: Association for Computing Machinery, 2022. p. 164-173. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/3501247.3531551. Acesso em: 25 maio 2023.

LITERAT, Ioana. “Teachers Act Like We’re Robots”: TikTok as a Window Into Youth Experiences of Online Learning During COVID-19. American Educational Research Association (AERA), [S. l.], v. 7, n. 1, p. 1-15, 2021. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2332858421995537. Acesso em: 25 maio 2023.

MELO, Maria Eduarda de. Vídeos que se dizem aulas de ciências da natureza no YouTube: construção de instrumento para análise didático-pedagógica. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Florianópolis, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/229078. Acesso em: 25 maio 2023.

MORÁN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 2, p. 27-35, 1995. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36131. Acesso: 25 maio 2023.

MOREIRA, Marco A.; ROSA, Paulo R. S. Pesquisa em ensino: Métodos qualitativos e quantitativos. Subsídios metodológicos para o professor pesquisador em ensino de ciências. Porto Alegre: [S. n.], 2009.

OLIVEIRA, Jane Raquel Silva de. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae, [S. l], v. 12, n. 1, p. 139-153, 2010. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/31. Acesso em: 25 maio 2023.

OPAS – Organização Pan-Americana da Saúde. Histórico da pandemia de covid-19. OPAS, [2020]. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19. Acesso em: 25 maio 2023.

ORGAZ, Cristina J. ‘TikTok foi feito para ser viciante’: o homem que investigou as entranhas do aplicativo. British Broadcasting Corporation (BBC) News Brasil, [S. l.], 3 dez. 2020. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-55173900. Acesso em: 25 maio 2023.

QUIROZ, Natalia Tamara. TikTok: La aplicación favorita durante el aislamiento. Revista Argentina de Estudios de Juventud, [S.l], n. 14, p. 1-9, 2020. Disponível em: https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/Record/SEDICI_c8c41a077a8d005cbf1da56ba763e36c. Acesso em: 25 maio 2023.

SANTOS, Railane Inácio dos et al. Experimentação mediante vídeos: concepções de licenciandos sobre possibilidades e limitações para a aplicação em aulas de química. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 15., 2010, Brasília. Anais… Sociedade Brasileira de Química. Brasília: [S. n.], 2010. Disponível em: http://www.sbq.org.br/eneq/xv/resumos/R0641-2.pdf. Acesso em: 25 maio 2023.

SILVA, Ellery Henrique Barros da.; SILVA NETO, Jerônimo Gregório da; SANTOS, Marilde Chaves dos. Pedagogia da pandemia: reflexões sobre a educação em tempos de isolamento social. Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, [S. l.], v. 1, n. 4, p. 29-44, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/ipa/article/view/31695. Acesso em: 25 maio 2023.

SOUZA, Elmara Pereira de. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, Bahia, ano XVII, n. 30, p. 110-118, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/ccsa/article/view/7127. Acesso em: 25 maio 2023.

VIECHENESKI, Juliana Pinto; CARLETTO, Marcia. Por que e para quê ensinar ciências para crianças. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 6, n. 2, p. 213-227, maio/ago. 2013. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/viewFile/1638/1046. Acesso em: 25 maio 2023.

YOUNG, Hugh D.; FREEDMAN, Roger A. Física IV: óptica e física moderna. 12. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010. v. 4.

ZENG, Jing; SCHÄFER, Mike S.; ALLGAIER, Joachim. Reposting “till albert einstein is TikTok famous”: The memetic construction of science on TikTok. International Journal of Communication, [S. l]. v. 15, p. 3216-3247, 2020. Disponível em: https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/14547/3497. Acesso em: 25 maio 2023.

Published

2023-06-30

How to Cite

Gomes, T. A. ., & Crespo, N. D. de O. (2023). Analysis of nature sciences videos on TikTok. Comunicação & Educação, 28(1), 83-95. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p83-95