Afeto, diálogo e crítica em leituras sobre as diversidades: relato de um exercício
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i2p212-224Keywords:
Diversities, Critical reading, Pedagogy of affection, Dialogism, EmancipationAbstract
This article reports on a pedagogic experience called “Literatures of Diversities”. Based on works by Paulo Freire and Cremilda Medina, who encouraged us to adopt affection as a fundamental pedagogical element, communication studies students and those from other related fields were invited to perform critical readings of works on diversities, including any and all minority and underrepresented groups. The proposal proved to be creative by abandoning an individual analysis in favor of perceptions shared among colleagues, moment in which they could dialogically exercise speaking and listening positions. This bivalent appreciation of the text and one’s own existence – and/or the existence of others – is combined in a process of reframing the situation of those who have historically been pushed to the margins of the social world.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023.
BACCEGA, Maria Aparecida. O estereótipo e as diversidades. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 13, p. 7-14, 1998.
BIROLI, Flávia. A reação contra o gênero e a democracia. Nueva Sociedad, Buenos Aires, n. especial 2019, p. 76-87, 2019.
BOSI, Ecléa. Entre a opinião e o estereótipo. Novos Estudos, São Paulo, n. 32, p. 111-118, 1992.
DIVERSIDADE. Intérprete e compositor: Lenine. In: LENINE.doc – Trilhas. Intérprete: Lenini. Rio de Janeiro: Casa 9, 2010. 1 CD, faixa 10.
FRAGA, Aline Mendonça; COLOMBY, Renato Koch; GEMELI, Catia Eli; PRESTES, Vanessa Amaral. As diversidades da diversidade: revisão sistemática da produção científica brasileira sobre diversidade na administração (2001-2019). Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 1-19, 2022.
FRANÇA, Michael. Ações afirmativas e o valor da diversidade são contestados nos EUA. Folha de S.Paulo, 31 out. 2022. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/colunas/michael-franca/2022/10/acoes-afirmativas-e-o-valor-da-diversidade-sao-contestados-nos-eua.shtml. Acesso em: 2 nov. 2022.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 50. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 85. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023.
MEDINA, Cremilda. O signo da relação: comunicação e pedagogia dos afetos. São Paulo: Paulus, 2006.
MEDINA, Cremilda. A arte de tecer afetos: signo da relação 2 – cotidianos. São Paulo: Casa da Serra, 2018.
MORAES, Fabiana. Homens gays e misoginia: chega de ignorarmos esse problema. Intercept Brasil, 2 ago. 2023. Disponível em: https://www.intercept.com.br/2023/08/02/homens-gays-nao-da-mais-para-ignorarmos-misoginia-entre-eles/. Acesso em: 2 ago. 2023.
RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo: Jandaíra, 2021.
SAFATLE, Vladimir. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e fim do indivíduo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
SANTOS, Jefferson da Silva; GEHLEN, Simoni Tormöhlen. As relações teórico-metodológicas entre Freire e Dussel e suas contribuições para uma práxis axiológico-transformadora. Pro-Posições, Campinas, v. 33, p. 1-27, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Francisco de Assis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.