The educative attitude of O Tico-Tico: an analysis of the first Brazilian comic book

Authors

  • Waldomiro Vergueiro Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo
  • Roberto Elísio dos Santos Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo – ECA/USP

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v13i2p23-34

Keywords:

Comics, Brazilian publications, Educational magazines.

Abstract

This article discusses the production of the magazine O Tico-Tico, the longest publication of comics in Brazil. The magazine, which would have been 100 years old in October 2005, was characterized by a didactic-pedagogic position and by the dissemination of genuinely Brazilian comics products, giving to dozens of Brazilian artists the possibility of working on comics and also making possible the creation of several comic book characters.In the 1960s, out of date and suffering the competition of television, the magazine ceased its publication, remaining in the memory of its readers by its abnegation to a model of children education that puts the civism, the good morals and the religiosity in the first place.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Waldomiro Vergueiro, Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo

    Professor titular da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo –ECA/USP, Coordenador do Observatório de Histórias em Quadrinhos.

  • Roberto Elísio dos Santos, Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo – ECA/USP
    Jornalista, com pós-doutorado em Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo – ECA/USP, professor da Universidade Municipal de São Caetano do Sul, vice-coordenador do Observatório de Histórias em Quadrinhos da ECA/USP e pesquisador do Núcleo de Estudos da Comunicação e Inovação

Published

2008-08-30

How to Cite

Vergueiro, W., & Santos, R. E. dos. (2008). The educative attitude of O Tico-Tico: an analysis of the first Brazilian comic book. Comunicação & Educação, 13(2), 23-34. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v13i2p23-34